אזהרת סגנית הנשיא מבהירה שהמסר לא נקלט, והסבלנות של ביידן נשחקה עד דק

נשיא ארה”ב ג’ו ביידן לא צריך לכנס מסיבת עיתונאים כדי להבהיר היכן הוא שרטט את “הקו האדום” שלו. התנגדותו הנחרצת של ביידן למבצע נרחב ברפיח עלתה בשיחתו האחרונה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. היא עלתה גם בביקורו של בני גנץ בוושינגטון ובזה של שר החוץ אנתוני בלינקן בירושלים בסוף השבוע. האזהרה ששיגרה סגנית הנשיא קמלה האריס היום (ראשון) בראיון לרשת ABC הבהירה שהמסר לא נקלט, וחשוב מכך: סבלנות הנשיא נשחקה עד דק.

“היינו מאוד ברורים בכמה וכמה שיחות, ובכל דרך אפשרית, שמבצע צבאי רחב היקף ברפיח יהיה טעות עצומה”, אמרה האריס בראיון לתוכנית “השבוע הזה”. “אספר לך משהו”, הוסיפה בשיחתה עם העיתונאית רייצ’ל סקוט: “למדתי את המפות – לאנשים האלה אין לאן ללכת. אנחנו רואים מיליון וחצי אנשים ברפיח שנמצאים שם משום שכך נאמר להם”.

האריס הדהדה בדבריה את המסר ששידר בלינקן בביקורו האחרון בישראל. בהצהרה קצרה אך חד-משמעית, הוא קרא לישראל להימנע מפעולה ברפיח והזהיר את נתניהו כי ישראל מסתכנת בבידוד בעולם. “כניסה מאסיבית לרפיח היא כנראה לא הדרך”, קבע. “זה יביא לפגיעה באזרחים”. השורה התחתונה של שניהם זהה, אך הטון של סגנית הנשיא היה נחרץ והאיום היה ברור. “אנחנו עומדים להתקדם צעד אחר צעד, אבל היינו מאוד ברורים לגבי השקפתנו, מה צריך או לא צריך לקרות”, המשיכה האריס. “האם את שוללת את האפשרות שיהיו השלכות מצד ארה”ב?” שאלה סקוט, והאריס לא היססה: “אני לא פוסלת כלום”.

האריס לא הרחיבה על אופי ה”השלכות”, אבל עצם העובדה שאיום כזה בכלל נשמע מפי סגנית הנשיא היא לכשעצמה מעידה על מפנה ביחסי ישראל וארה”ב. חבילת הסיוע הביטחוני שישראל מקבלת מדי שנה הפכה למוקש פוליטי עבור הממשל הדמוקרטי. מנהיגי האגף הפרוגרסיבי בקונגרס קוראים זה חודשים (או במקרה של ברני סנדרס, שנים ועשורים) להציב תנאים לישראל כדי לקבל נשק, אלא שבשבועות האחרונים רשימת הסנאטורים הדמוקרטים המפקפקים בממשלת נתניהו רק הולכת וגדלה. מחוקקים המזוהים עם המרכז-שמאל – פוליטיקאים המתייצבים לימין ישראל בצורה כמעט אוטומטית – כבר מתקשים לעשות זאת. ובעודם מתדיינים על חימוש צה”ל, הם כבר לא טורחים להסתיר את סלידתם מנתניהו, מסמוטריץ’ ומבן גביר.

סמוטריץ' ונתניהו. פוליטיקאים המתייצבים לימין ישראל בצורה כמעט אוטומטית - כבר מתקשים לעשות זאת. הם גם לא טורחים להסתיר את סלידתם מנתניהו, מסמוטריץ' ומבן גביר
סמוטריץ' ונתניהו. פוליטיקאים המתייצבים לימין ישראל בצורה כמעט אוטומטית - כבר מתקשים לעשות זאת. הם גם לא טורחים להסתיר את סלידתם מנתניהו, מסמוטריץ' ומבן גביר

סמוטריץ’ ונתניהו. פוליטיקאים המתייצבים לימין ישראל בצורה כמעט אוטומטית – כבר מתקשים לעשות זאת. הם גם לא טורחים להסתיר את סלידתם מנתניהו, מסמוטריץ’ ומבן גביר צילום: Amir Cohen/רויטרס

סמוטריץ’ ונתניהו. פוליטיקאים המתייצבים לימין ישראל בצורה כמעט אוטומטית – כבר מתקשים לעשות זאת. הם גם לא טורחים להסתיר את סלידתם מנתניהו, מסמוטריץ’ ומבן גביר צילום: Amir Cohen/רויטרס

מאז שביידן שינה אסטרטגיה, התרחק מ”חבק את ביבי” והחל למתוח עליו ביקורת בפומבי, הוא חוזר וקורא לישראל להימנע ממשבר הומניטרי ברפיח. החודש הוא אף דיבר על “קו אדום”, שאותו לא ניסח באופן מפורש מלבד הקביעה שארה”ב לא תסכים ל”30 אלף פלסטינים הרוגים נוספים”. בלינקן והאריס נשלחו לחדד את המסר לפיו הקו האדום הזה עובר ברפיח. “היינו מאוד ברורים כשאמרנו שיותר מדי פלסטינים נהרגו”, אמרה האריס.

ובתפקיד הנבל: נתניהו

זה כבר לא סוד שהממשל הדמוקרטי בוושינגטון קץ בנתניהו. התעקשותו של ראש הממשלה להתראיין לכל כלי תקשורת אפשרי בארה”ב כדי לתקוף את הנשיא ואת מנהיג הרוב הדמוקרטי הסנאט, צ’אק שומר, היא רק עוד קו אדום שהוא חוצה. מצד אחד, הופעותיו התכופות נועדו לדגמן כוח כלפי הציבור הימני בישראל. מצד שני, הן רק מקלות על הדמוקרטים את ההתחבטות בשאלת “ההשלכות” על הסיוע הביטחוני.

יותר מכך, הופעתו של נתניהו בשבוע שעבר לפני סנאטורים רפובליקאים פתרה כאב ראש פוליטי לרוב הדמוקרטי בסנאט בשנת בחירות גורלית: בעוד שהסיעה בקונגרס נקרעת בין תמיכה בישראל לתמיכה בפלסטינים, ליהוקו העצמי של נתניהו לתפקיד הנבל עזרה לה לצופף שורות ולדבר בקול אחד – בעד ישראל, נגד נתניהו. הבעיה היא, כרגיל, שישראלים נדרשים לשלם את החשבון של נתניהו. ההרס שהוא זורע במערכת היחסים החשובה ביותר של ישראל ייאמד רק שנים ואף עשורים קדימה.

מנהיג הרוב הדמוקרטי בסנאט, צ'אק שומר. כל סיוע לישראל חייב לעבור דרכו
מנהיג הרוב הדמוקרטי בסנאט, צ'אק שומר. כל סיוע לישראל חייב לעבור דרכו

מנהיג הרוב הדמוקרטי בסנאט, צ’אק שומר. כל סיוע לישראל חייב לעבור דרכו צילום: Amanda Andrade-Rhoades/רויטרס

מנהיג הרוב הדמוקרטי בסנאט, צ’אק שומר. כל סיוע לישראל חייב לעבור דרכו צילום: Amanda Andrade-Rhoades/רויטרס

גם הסנאטור שומר – שכל סיוע לישראל חייב לעבור דרכו – אינו פוסל את האפשרות שארה”ב תשנה את תנאיה. בנאומו הארוך נגד נתניהו מוקדם יותר החודש הסתתר פרט קטן ובו איום מרומז: “לארה”ב לא תהיה ברירה אלא לנקוט בצעדים יותר אקטביים לעיצוב מדיניות ישראל באמצעות שימוש באמצעי הלחץ שעומדים לרשותנו… הקשר של ארה”ב וישראל לא ינותק, אך אם קיצונים ימשיכו לעצב את מדיניותה, אז הממשל האמריקאי צריך להשתמש בכלים העומדים לרשותו כדי לוודא שהתמיכה בישראל מתיישרת עם מטרות ארה”ב לקידום שלום ויציבות”. בראיון לניו יורק טיימס התבקש שומר להתייחס לפירוש המילה “כלים”, וגם כאן שמר על עמימות, אם כי הסיט את האש לנתניהו ולדונלד טראמפ. “הם הפכו את ישראל לסוגיה מפלגתית וזה רק פוגע ביחסי ישראל וארה”ב”, אמר.

וושינגטון פוסט דיווח בסוף השבוע כי 17 סנאטורים דמוקרטים פנו למשרד החוץ כדי לבדוק אם ישראל אכן עומדת במזכר הנשיאותי מ-9 בפברואר, שמחייב מדינות המקבלות סיוע צבאי מארה”ב לפעול לפי הדין הבינלאומי, לאפשר סיוע הומניטרי ולשמור על זכויות אדם. מדינות אלה גם נדרשות לספק דיווחים שוטפים מדי 90 יום. ישראל אכן סיפקה דיווחים, אך הסנאטורים הטילו ספק במהימנותם. עצם הטלת הספק היא עוד סימן מבשר רעות ליחסי ישראל והמעצמה החזקה בעולם. מכתב חדש מאת 70 בכירים לשעבר בממשל, במשרד החוץ ובצבא ארה”ב הנחשבים תומכי ישראל, ובו הם קוראים לביידן לנקוט צעדים נגד ישראל בשל הפרת זכויות אדם ואלימות מתנחלים בגדה, הוא עוד שלב בהרמת הידיים.

Source link

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *