אל כעבי מחכה להגנת מכבי תל אביב

אולימפיאקוס שתפגוש את מכבי תל אביב ביום חמישי הקרוב בפיראוס מגיעה למשחקים נגד הצהובים בתקופה הכי טובה שלה העונה. מאז המינוי של חוסה לואיס מנדיליבר כמאמן הקבוצה, הייוונים רצו לשבעה ניצחונות רצופים, ומי שהפך לקבלן המבצע הראשי של הקבוצה הוא איוב אל כעבי, החלוץ המרוקני בן ה-30 שרושם מאזן מדהים של 10 שערים מאז שהספרדי הוצנח אל הקווים.

הסיפור של אל כעבי מרתק. עד גיל 21 הוא בכלל היה כדורגלן חצי מקצוען, בעמדת המגן השמאלי, שבשעות הפנויות שלו במהלך היום בהן לא התאמן עבד כנגר שניסה לעזור למשפחתו להתפרנס בכבוד. לפני תשע שנים בסך הכל חתם על חוזה מקצועני ראשון בקריירה בראסינג קזבלנקה מהליגה השנייה במרוקו ושם חלה התפנית. הוא הוסט מעמדת המגן השמאלי לעמדת שחקן הכנף השמאלי, התחיל לכבוש שערים ומשם עבר לעמדת החלוץ המרכזי. 

זה הסתיים עם עונת בכורה של 25 שערים ומכירה לקבוצת ברקאן ב-1.8 מיליון אירו. הוא הגיע דרכה גם לנבחרת מרוקו לראשונה וסיים את עונתו הראשונה בליגה הבכירה במרוקו עם 21 שערים בכל המסגרות. באותן השנים הקבוצות בסין חיפשו גולרים ורכשו חלוצים מכל ליגה אפשרית ובתמורה לשישה מיליון אירו הוא נמכר לחבאיי. גם שם הוא החזיק שנה אחת בלבד למרות שחתם לשלוש, כבש חמישה שערים והושאל. אגב, הוא פגש פעמיים את ערן זהבי וגוואנגז’ו ר.פ, אך לא מצא את הרשת באף אחד מהמשחקים מול החלוץ הישראלי שמצידו כבש שניים.

איוב אל כעבי חוגג מול הקהל שלו (רויטרס)איוב אל כעבי חוגג מול הקהל שלו (רויטרס)

התקופה בסין לא עשתה טוב לאל כעבי והוא קיבל את ההזדמנות לחזור למרוקו, לקבוצת ווידאד, שם רשם שתי עונות מעולות שהסתכמו ב-35 שערים ושמונה בישולים ב-57 הופעות. תקופת ההשאלה נגמרה וגם החוזה נגמר שוב וב-2021 הגיע לראשונה לכדורגל האירופי וחתם בהעברה חופשית בהטיאספור הטורקית. 18 שערים ושני בישולים בליגה הטורקית הספיקו לו בדרך לתחנה הבאה, שוב בחינם ובחוזה לעונה אחת, הפעם באל-סעד הקטארית. 

את העונה הקודמת שם הוא סיים עם 14 שערים והחוזה הגדול לא הוארך לעונה נוספת. אל כעבי החליט שהוא רוצה עכשיו, בגיל 30, לחזור ולשחק בכדורגל האירופי, להרוויח טוב, אך גם לתת לעצמו הזדמנות להגיע לקבוצות גדולות יותר ביבשת. אומרים שהעובדה שלא נספר על ידי מאמן נבחרת מרוקו למונדיאל בקטאר, הייתה הרגע המכריע שגרם לו להבין שהוא חייב לשחק באירופה אם הוא רצה להתחרות ברמות הגבוהות ביותר, לייצג את הנבחרת שלו ולשחק במפעלים של אופ”א, וכך נולדה האפשרות להגיע ליוון.

אדריכל המעבר היה חברו המרוקני ואחד החלוצים הגדולים בהיסטוריה של אולימפיאקוס, יוסף אל ערבי, שעד היום נמצא בקבוצה, אך כבר ממעט לשחק ובעיקר עולה כמחליף. אל כעבי עבר שוב בהעברה חופשית וגם הפעם בחוזה לעונה אחת בלבד. מה שעבד לו כל כך טוב עד היום בקריירה, המשיך. חוזים קצרים, שמנים, “כבשת-נסעת” אם תרצו.

איוב אל כעבי (רויטרס)איוב אל כעבי (רויטרס)

הסטטיסטיקה שלו מדהימה, במיוחד בתקופה האחרונה. מועדונים רבים כבר רוצים אותו בעקבות היכולת והעובדה שהוא שחקן חופשי שיכול לנהל מו”מ עם מי שהוא רוצה ללא ספק מדירה שינה אצל מנהלי המועדון היווני. “כשהוא בא כולם חשבו שהוא שחקן טוב, אבל כזה שעוד צריך לראות אותו ולהבין מה הוא שווה באמת, כי עם כל הכבוד הכדורגל באירופה או במרוקו וקטאר זה לא אותו הכדורגל. עכשיו רצים להגדיל לו את החוזה ולהחתים אותו לטווח ארוך, אבל זה יהיה קשה”, מספרים ביוון. 

אל כעבי הגיע בקיץ אחרי שסדריק בקאמבו, החלוץ הקמרוני הוותיק, סיים תקופה נהדרת, אך אולימפיאקוס לא הצליחה לשמור עליו והוא עבר לערב הסעודית לשידוך שהחזיק כמה ימים בודדים, משם לגלאטסראיי ובחלון האחרון לבטיס הספרדית. אולימפיאקוס רצתה לשמור עליו ולא הצליחה, החבר אל ערבי המליץ ואל כעבי נחת בפיראוס. 

ההתחלה לא הייתה טובה. אל כעבי כבש כמה שערים, אבל הוזכר בעיקר בזכות זה שהחמיץ כמה שערים בטוחים שהובילו לכך שכבר הטילו ספק רב אם הוא באמת יכול להיות החלוץ המוביל של הקבוצה. התכנית המקורית הייתה שהוא יהיה המחליף של אל ערבי ויעלה מהספסל ככה שזה לא ריגש יותר מדי אנשים שהוא לא טוב. 

איוב אל כעבי עם הגב (רויטרס)איוב אל כעבי עם הגב (רויטרס)

לא מדובר בחלוץ שלם. הוא חלוץ של נגיעה אחת, פינישר טהור. כל דבר אחר סביר להניח שלא תקבלו ממנו. הוא לא עוזר בבילד-אפ, הוא לא טוב עם הכדור ברגליים, אין לו דריבלים והוא גם לא מנסה לעשות, אבל בכל הנוגע למיקום ולהיות איפה שצריך כדי לדחוף את הכדור לרשת – את זה הוא עושה מדהים. הוא לוקח כל הזדמנות שמסדרים לו, אבל לייצר לעצמו הוא לא מצליח, כך שהמפתח של מכבי ת”א וההגנה שלה יהיה לעצור את חבריו ולמנוע מהם לבנות לו מצבים. 

ביוון מנתחים: “המילה לגביו היא יעילות. הוא החלוץ הכי יעיל שיש. לא יעשה דריבלים, לא יעבור שחקנים, אבל תן לו כדור ברחבה והוא ימצא את הדרך לרשת. הוא לא הכי מהיר, אבל המיקום שלו מעולה. אתה רוצה שנשווה אותו למישהו? אז הוא התשובה של אולימפיאקוס לערן זהבי”.

אז מה קרה ומה השתנה, ואיך אל כעבי הפך מחלוץ שבחודש אוקטובר איבד מקום בהרכב ובינואר הונחת חלוץ שאמור לשחק במקומו, למניה הכי בטוחה של אולימפיאקוס ולמלך שעריה? “ההגעה של מנדיליבר החייתה אותו”, מספרים בפיראוס. “עד לפני כמה שבועות היה ברור שאולימפיאקוס צריכה להביא חלוץ בינואר והיא עשתה את זה כשהביאה את פרננדו נבארו מפורטו, אבל מאז אליפות אפריקה והמינוי של מנדיליבר, משהו השתנה. כאילו שחקן אחר חזר”. 

חוסה לואיס מנדיליבר (רויטרס)חוסה לואיס מנדיליבר (רויטרס)

כמה רותח? ביום ראשון האחרון, מול עיניו של רובי קין שנכח במשחק, אל כעבי קבע כמה שיאים. שני השערים שלו מול וולוס העלו אותו ל-15 העונה בליגה היוונית ובכך הפך למרוקני עם כמות השערים הגבוהה ביותר העונה בצוותא עם עבדאלאזיק חמדאלה של איתיחאד. החלוץ בן ה-30 מצא את הרשת 10 פעמים בשבעת המשחקים של מנדיליבר בתפקיד ו-22 פעמים מתחילת העונה בכל המסגרות. 

היחיד שהציג מאזן שערים טוב יותר מאל כעבי בהיסטוריה של אולימפיאקוס הוא גיורגוס סידריס שכבש 17 פעמים ב-10 משחקים רצופים. עובדה יוצאת דופן נוספת היא שהוא הותיר מאחור את חברו לנבחרת מרוקו, יוסף א-נסירי, חניכו לשעבר של מנדיליבר, שגם הוא כבש בסוף השבוע האחרון צמד, אך הגיע לתשעה שערים בלבד מתחילת העונה.

“אל כעבי רותח זאת הוכחה בעיקר לכך שאולימפיאקוס טובה עכשיו”, מספרים העיתונאים היוונים. “הוא לא חלוץ שייקח את הכדור, ירוץ 20 מטר ויבעט לחיבורים מרחוק. הוא תלוי מאוד במה שהקבוצה עושה עבורו ואם היא עושה עבורו מספיק, אז השערים באים. החברים שלו לקבוצה עובדים עבורו היטב, זה הסיפור הכי גדול מבחינת העלייה של אל כעבי. הוא טוב רק כשכולם טובים. יש משחקים שלא תרגיש בכלל שהוא על הדשא במשך 90 דקות, אבל אח”כ תסתכל על לוח התוצאות, והוא עם שלושער או צמד”. 

שחקני אלומיפיאקוס חוגגים עם איוב אל כעבי (רויטרס)שחקני אלומיפיאקוס חוגגים עם איוב אל כעבי (רויטרס)

כך קרה גם מול עיניו של קין. משחק בלי יותר מדי נגיעות, אבל שני שערים מול וולוס ואולימפיאקוס, שעד הגעת מנדיליבר הייתה רחוקה תשע נקודות מהפסגה, וכעת כבר נמצאת במקום השלישי ובמרחק שלוש נקודות בלבד מהמקום הראשון. רגע לפני שהפלייאוף היווני יתחיל, מחכה המשחק הראשון מול מכבי ת”א. היוונים בכלל לא בטוחים שאל כעבי יפתח, אבל משוכנעים שבכל מצב יעלה מהספסל כדי להכריע את המשחק. ההגנה של מכבי ת”א תצטרך להיות מוכנה מאוד אליו, ולא רק. 

הסגל של מנדיליבר עמוס בשחקנים גדולים ובשמות גדולים, אבל העיתונאים היוונים גם מזהירים: “מנדיליבר ניצח כי אל כעבי היה שם בשבילו. ללכת למשחק מול מכבי ת”א בלעדיו יכולה להיות טעות קשה מאוד ולכן קשה לראות אותו לא משחק מול מכבי, למרות שהמאמן הצהיר שהליגה כביכול חשובה לו יותר”. נחכה ונראה.

קין: הביחד ניצח לנו את המשחק

Source link

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *