ברוב גדול: ועדת הכנסת הצביעה בעד הדחת חבר הכנסת עופר כסיף

בתום דיון סוער שהחל אתמול (שני) ונמשך גם היום, ועדת הכנסת קיבלה את בקשת ח”כ עודד פורר להמליץ למליאת הכנסת להפסיק את כהונתו של ח”כ עופר כסיף.

בהתאם לסעיף 116 (ד) זכות ההצבעה לחבר כנסת בוועדת הכנסת בדיון על הבקשה נתונה אך ורק לחברי כנסת שהשתתפן בלפחות ממחצית ממשך ישיבת הוועדה. בשל כך, 17 חברי כנסת היו רשאים להשתתף בהצבעה. 

מתוך 17 חברי הכנסת, 14 הצביעו בעד הדחתו של חבר הכנסת (יו”ר הוועדה ח”כ אופיר כץ, זאב אלקין, בועז ביסמוט, עמית הלוי, ארז מלול, שרון ניר, משה סעדה, צביקה פוגל, אריאל קלנר, משה רוט, מתן כהנא, סימון מושיאשוילי, נאור שירי ומיכל וולדיגר) ושניים בלבד התנגדו (ח”כ אחמד טיבי ו-ווליד טאהא).

מהומה בוועדת הכנסת בדיון בבקשה להפסקת כהונתו של ח”כ עופר כסיף, צילום: אורן בן חקון

טרם ההצבעה כסיף ועורכי דינו הסבירו אתמול למה החתימה שלו על העצומה שטוענת שישראל מבצעת רצח עם – איננה “תמיכה במאבק מזוין נגד ישראל”. מהלך ההדחה יצא לדרך אחרי שכסיף חתם על עצומה התומכת בתביעה נגד ישראל בהאג, ובעטיה 86 חברי כנסת חתמו בעד הדחתו. נציגתה של היועמ”שית גלי בהרב מיארה התנגדה להליך ההדחה.

המשנה ליועמ”ש לממשלה, עו”ד אביטל סומפולינסקי, אמרה בתחילת הדיון על ח”כ עופר כסיף כי “הוא מבקש לקרוא תיגר על התפיסות המקובלות בחברה הישראלית ורואה עצמו כמי שנלחם על דמותה המוסרית. לגיטימי להתנגד אך קשה עד בלתי אפשרי לקבל שעמדה זו, המתנגדת בקול ברור למעשי הטבח והטרור היא בבחינת תמיכה במאבק מזוין”.

עופר כסיף במהלך הדיון, צילום: אורן בן חקון

יו״ר מפלגת ישראל ביתנו, ח״כ אביגדור ליברמן פרסם לאחר ההדחה: ״אני מברך את יו”ר סיעת ישראל ביתנו, ח”כ עודד פורר על הובלת המהלך להדחתו של ח״כ כסיף, ואת כל חברי הכנסת מכל הסיעות שתמכו בהצבעה בוועדת הכנסת. אני מצפה מראש הממשלה בנימין נתניהו, יו״ר האופוזיציה ח״כ יאיר לפיד ומחברי הכנסת בני גנץ וגדי איזנקוט לתמוך בהצבעה הסופית להדחתו של ח״כ כסיף במליאת הכנסת. ידע כל חבר כנסת בישראל, שאם ישתף פעולה עם אויבינו ויתמוך בטרור הוא ימצא את עצמו מחוץ לכנסת.״

שי גליק מנכ”ל בצלמו שפעל נגד כסיף מיום כניסתו לכנסת והגיש דו”ח מפורט על כל מעלליו לוועדה מסר: “מדובר ביום חג לעם ישראל.
סוף סוף כנסת ישראל מסלקת מתוכה את תומך הטרור והמסית.
אנחנו מתחייבים לוודא שהאירוע הזה יסתיים בקרוב וכסיף ילך לכלא.
כי מי שתומך בטרור ופוגע בשוטרים מקומו בכלא ולא בכנסת”.

כל הציטוטים מתוך הוועדה הבוקר

נציגת היועצת המשפטית לממשלה, עו״ד אביטל סומפולינסקי: ״עוצמת שאת הנפש וההתקוממות ממעשהו של חבר כנסת, אינן מדד לביסוס עילה להדחה של חבר כנסת מכהן. סלידה מהמעשים וגינוי לחוד, והתגבשות עילה משפטית להדחת חבר כנסת מכהן- לחוד״.

נציגת היועצת המשפטית לממשלה, עו״ד אביטל סומפולינסקי, צילום: אורן בן חקון

מיד לאחר שהמשנה ליועצת המשפטית לממשלה התחילה להסביר את העמדה בבקשת ההדחה והקריאה את עצומה שעליה חתם כסיף, פרצה מהומה שבמהלכו התעמתו ח”כ עודד פורר (ישראל ביתנו) עם ח”כ עאידה תומא סלימאן (חד”ש).

ח”כ פורר: “כסיף ביקש להאשים את ישראל ברצח עם”.

ח”כ תומא סלימאן השיבה: “זה לא נכון, למה אתה מסלף? הוא ביקש את הפסקת המלחמה”.

יוזם בקשת ההדחה ח”כ פורר, צילום: אורן בן חקון

גם ח”כ יוסף עטאונה הצטרף לצעקות בדיון בוועדה: “הוא לא ביקשת את עצירת הלחימה, הוא ביקש להאשים את ישראל ברצח עם“.

עו״ד סומפולינסקי: “זעזוע בנפרד, צדק בנפרד – אין עילה חוקית להדחה”. עוד אמרה כי “״הקושי מתחדד נוכח העובדה שמדובר במקרה קיצון בנסיבותיו – תמיכה של חבר כנסת בטענות מופרכות כנגד המדינה על ביצוע רצח עם, בזמן שהמדינה נלחמת על קיומה. ואולם, קיצוני וחמור ככל שיהא מעשה החתימה על העצומה, במישור המשפטי הוא אינו פוגש את מידותיה. הדחת חבר כנסת מכהן היא פעולה אשר פוגעת באופן קשה ביותר בזכות לבחור ולהיבחר, בזכויותיו האישיות של חבר הכנסת, ובחופש הביטוי הפוליטי, והיא חייבת להיעשות אך ורק על פי דין, ובהתבסס על תשתית ראייתית מבוססת”.

“גם אם התבטאויותיו של כסיף קשות, אין עילה להדחתו”, צילום: .

“הדחת חבר הכנסת כסיף על רקע העצומה עליה חתם, יהיה בה כדי לפרוץ באופן תקדימי ומסוכן את אמות המידה לבחינת עילות הפסילה וההדחה,” הוסיפה. “במבט רחב, יהיה בהרחבה זו כדי להביא לצמצום חופש הביטוי הפוליטי שלכם, חברי הכנסת, ולפגיעה בדמוקרטיה״.

יועמ”שית הכנסת, שגית אופק: “נחמד מצידכם שאתם מנסים להוסיף ציטוטים וציוצים של כסיף, אבל עליכם להיצמד לטענות שהבאתם נגדו בבסיס כתב הנימוקים המקורי. כל דבר אחר – מוזמנים להחתים מחדש ולזמן דיון חדש. מה לעשות, יש חוק”.

מהומה בוועדת הכנסת בדיון בבקשה להפסקת כהונתו של ח”כ עופר כסיף. היועצת המשפטית לכנסת שגית אפיק, צילום: אורן בן חקון

ח”כ חנוך מילביצקי מהליכוד התפרץ בדיון להדחת כסיף על עמדת הייעוץ המשפטי של הכנסת: “בושה וחרפה שזו העמדה המשפטית שלכם. אם הייתה לו כיפה או היה נער גבעות מזמן כסיף היה עצור במרתפים”.

עו״ד סומפולינסקי: “כסיף פועל בדרכו להשפיע על דמותה של ישראל, קשה עד בלתי אפשרי לקחת עמדה המתנגדת לאלימות ולתאר אותה כתמיכה במאבק מזוין של חמאס”

ח”כ מיליביצקי: “בושה וחרפה שזאת עמדת היועמ”שית, אם היו לו כיפה וציצית הוא מזמן היה יושב במרתפים”.

ח”כ אחמד טיבי, צילום: אורן בן חקון

ח”כ אימן עודה: “הכיבוש הוא רב המרצחים!”

יושב ראש הקואליציה ח”כ אופיר כץ: “תמשיך לתמוך בחמאס! מדובר בחבר כנסת שבאופן שיטתי מדבר ופועל נגד המדינה וחייליה. מבחינת האיש הזה שלא יהיה צבא יש שכנים שלנו יאכלו אותנו חיים או יזרקו אותנו לים. האיש הזה מתעב את כוחות הביטחון, את חיילי צה”ל, פוגע בהם גם בהיבט המילולי וגם הפיזי”. עוד אמר כי “זאת תהיה זכות גדולה להדיח את האדם השפל ביותר שידעה הכנסת”.

ח”כ מילביצקי כעס על ח”כ עודה וזרק: “לזה אין כלום, אין לו כלום. עולם ריק של רוע ורשע, אין בו כלום”.

ח”כ אחמד טיבי (תע”ל) טען כי כל המוטיבציה להדיח את כסיף מקורה בקמפיין פוליטי. בהמשך עקץ את נתניהו ותהה: “מי פוגע יותר במדינת ישראל? כסיף או נתניהו?”

ח”כ אופיר כץ התרגז: “חופש ביטוי, זה לא החופש לבגוד במדינה שלך!”

ח”כ טיבי: “יש רבים שאחראים למחדל של 7 באוקטובר, אותם צריך להדיח, לא את עופר כסיף. אני יכול להבין את הכעס שלכם ושל הציבור נגד חברי כסיף ונגד עמדותינו, בפרט אחרי הטראומה. זה אנושי. אבל זה מצדיק דיון, לא הליך הדחה תקדימית שמבטל את רצון כל בוחרי המפלגה. אנחנו מבינים היטב, עופר הראשון, המטרה היא כל נבחרי המפלגות הערביות”.

ח”כ כסיף בוועדה בדיון להדחתו, היום, צילום: אורן בן חקון

עוד אמר ח”כ טיבי: “אם כסיף היה מעביר צ’ק של 3,000 שקלים לחמאס – לא מיליונים במזוודות – או אומר כמו סמוטריץ’ שחמאס הוא נכס, מזמן הוא לא היה פה. מי עשה לכם יותר נזק בהאג, כסיף או אתם?”

ח”כ משה סעדה מהליכוד אמר על כסיף: “האיש הזה אחראי לאנטישמיות ולפגיעה בחיילי ישראל. הוא תומך בעלילת דם ולפיה חיילי צה”ל טובחים באזרחים. לכן הוא לא רק תומך טרור, הוא מחולל טרור”.

מהלך דבריו הנחרצים התפרץ טיבי והזכיר לו כי התבטאויותיו הופיעו בכתב התביעה בבית הדין בהאג, לאחר שאמר כי “בקיבוצים אומרים לך ‘תשמיד אותם’, חבריי לפרקליטות, שנלחמו איתי בעניינים הפוליטיים, בוויכוחים, אומרים לי ‘משה, ברור שצריך להשמיד את כל העזתים'”.

ח”כ עמית הלוי: “אדם שתומך בהפסקת הלחימה בעזה – המשמעות הבסיסית של זה היא תמיכה בחמאס”.

ח”כ מירב בן ארי הזכירה לו כי ישנם ישראלים שתומכים בהפסקת אש: “גם למשפחות החטופים אתה אומר את זה?”

ועדת כנסת דיון בהדחת עופר כסיף אחמד טיבי, אתמול, צילום: אורן בן חקון

את ההצעה, כאמור, יזם יו”ר סיעת ישראל ביתנו ח”כ פורר, וחתמו עליה 87 חברי כנסת מכל סיעות הבית למעט רע”ם, חד”ש-תע”ל והעבודה. גם ראש הממשלה בנימין נתניהו לא חתם. זו הפעם הראשונה שהחוק להדחת חברי כנסת מיושם, שכן ההליך להדחת באסל גאטס בשנת 2016 נעצר בראשיתו בגלל ההתפתחויות במשפטו הפלילי על הברחת טלפונים לאסירים ביטחוניים.

אם שלושה רבעים מחברי הוועדה יצביעו בעד ההדחה של כסיף, תתקיים הצבעה נוספת במליאת הכנסת ועליה יידרש רוב של 90 חברי כנסת על מנת להשלים את הליך ההדחה. יחד עם זאת, יועמ”שית הכנסת עו”ד אפיק אמרה אתמול כי “יש לשקול בצורה עניינית בלבד ולהבין שהסמכות שהיא תקדימית צריכה להיעשות במקרי קיצון”.

כסיף, מצידו, טען אתמול בדיון כי “ההאשמה שאני תומך במאבק המזוין של חמאס נגד ישראל היא שקר מובהק ובוטה, סילוף פרוע, רדיפה פוליטית והשתקה של כל קול ביקורתי. בכל מקום גיניתי את טבח 7 באוקטובר שביצע חמאס, באופן חד משמעי. חמאס פוגע באזרחים חפים מפשע. חתמתי על העצומה מתוך אמונה שרק הפסקת אש תביא את החטופים הביתה ותמנע הרג מיותר משני הצדדים”.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

Source link

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *