המענק הירוק: הפלוס של מכבי חיפה נולד במפעלים האירופים

העונה האירופית של מכבי חיפה הגיעה לחודש פברואר לראשונה מאז 2007, ותתחדש הערב במשחק “בית” בבודפשט מול גנט במסגרת שלב הפלייאוף של הקונפרנס ליג. עוד קודם לכן, האלופה השלימה העפלה לשלב בתים אירופי שנה שלישית ברציפות. המשמעות – הבטחה שהעונה תסתיים ברווח מבחינת המועדון.

משפחות שכולות במפגש מרגש עם שחקני מכבי חיפה// מכבי חיפה

התקציב הממוצע בשנים הללו נע סביב 100 מיליון שקלים (והעונה יותר), אך בשלוש השנים שבהן מכבי חיפה זכתה באליפות ועלתה לשלב הבתים, היא הכניסה רק ממענקי אופ”א סכום כולל של יותר מ־33.5 מיליון יורו – כ־135 מיליון שקלים.

בעונה הראשונה (2021/22) הירוקים הכניסו 4.6 מיליון יורו על ההעפלה לשלב הבתים בקונפרנס ליג; העונה שעברה (2022/23) היתה שנת השיא בתולדות המועדון, עם הכנסה כוללת של כ־18 מיליון יורו משלב הבתים בליגת האלופות; והעונה, בזכות הליגה האירופית וההעפלה לשלב הפלייאוף בקונפרנס ליג, ההכנסות חצו את 11 מיליון היורו.

אוהדי חיפה. הקהל שמכניס הכי הרבה כסף בכדורגל הישראלי, צילום: אלן שיבר

חשוב לציין כי ההכנסות הללו לבדן לא מספיקות כדי לאזן את תקציב המועדון כולו, שעומד העונה על יותר מ־105 מיליון שקלים. רק ההכנסות מהקהל, כלומר מינויים וכרטיסים לכל המסגרות, יחד עם שאר המענקים מאופ”א, הן אלה שהפכו את מכבי חיפה למועדון רווחי בשלוש השנים האחרונות.
הכנסה נאה בצל מלחמה

העונה המלחמה טרפה את הקלפים מהבחינה הזו, שכן מכבי חיפה נאלצה לפצות את הקהל עבור שני משחקי הבית מול ויאריאל וראן, שלא התקיימו בארץ. גם בלי המשחקים הללו, האלופה רשמה הכנסה נאה של כמעט 15 מיליון שקלים מאירוח של חמישה משחקי בית בלבד. אירוח משחקי הבית בחו”ל הוביל לכך שבמקום הכנסה של כ־3 מיליון שקלים על כל משחק בית (בממוצע) – הירוקים נאלצו להוציא כ־150 אלף דולר עבור טיסות ומלונות בבודפשט.

גורם בכיר באופ”א, שבקיא היטב במספרים הקשורים למענקים באירופה, הודה: “למרות המענקים הגבוהים שעלו בשנים האחרונות, במועדונים הגדולים בעולם, בעלי התקציבים הגבוהים, בדרך כלל הבעלים מוציאים הרבה מאוד כסף באמצעות החברות הפרטיות שלהן”.

לדבריו, “אצל המועדונים הגדולים באירופה, ההפסדים הם בעשרות מיליוני יורו בשנה, אבל גם בתקציבים כמו שיש במועדונים הגדולים בישראל – סביב 25 מיליון יורו – אלה עדיין לא הסכומים שמקבלות הקבוצות מאופ”א עבור ההשתתפות שלהן, וצריך מקורות הכנסה נוספים כדי להגיע לאיזון פיננסי”.

יעקב שחר. נהנה מקצועית וגם כלכלית, צילום: אלן שיבר

למכבי חיפה יש את המקורות הללו בקרב קהל אוהדיה, שמכניס כיום הכי הרבה כסף בכדורגל הישראלי. המועדון מוביל בקטגוריה הזו הן מבחינת מכירת מינויים, בסכום של כמעט 30 מיליון שקלים, ממכירת כרטיסים בסכום של יותר מ־12 מיליון שקלים (רק בליגה) בעונה, ועוד הכנסות מזכויות שידור (כ־6 מיליון שקלים), טוטו־ווינר והמרצ’נדייז. בשורה התחתונה, במכבי חיפה יש מצב שבו העפלה לשלב בתים אירופי לכל הפחות מאזנת את התקציב הכללי.

israelhayom

הכתבות ועידכוני הספורט החמים אצלך בטלגרם

להצטרפות

ההכנסות הללו גם אפשרו לנשיא המועדון, יעקב שחר, להוציא בחלון ההעברות של ינואר כ־10 מיליון שקלים עבור רכש – סוג של השקעה לעתיד, והבנה כי השחקנים שהביא אולי יסייעו לזכייה באליפות רביעית ברציפות, ובהמשך להעפלה נוספת לשלב בתים אירופי. בינתיים, עבור מכבי חיפה, עלייה לשלב שמינית הגמר בקונפרנס ליג תהיה שווה סכום של כ־700 אלף יורו נוספים, אך עוד קודם לכן, כאמור, מחכה לה גנט הבלגית למפגש כפול.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

Source link

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *