המשמעות הדרמטית של הכרזת גלנט

שר הביטחון יואב גלנט הטיל הערב (רביעי) פצצה לאחר שאישר את פרסום “ישראל היום” מיום ראשון כי הוא יקדם רק חוק גיוס שיהיה מקובל גם על איזנקוט וגנץ.

המשמעות של ההצהרה היא כי גלנט הפך את גנץ לשחקן וטו בנושא הפוליטי-חברתי מהרגישים ביותר בקואליציה ובחברה כולה בצל המלחמה. גלנט עשה זאת לאחר שלא הצליח להגיע להבנות עם החרדים ונתניהו ולא רצה שעל השם שלו כראש מערכת הביטחון יוגש חוק גיוס במלחמה שיפגע במשרתים.

גלנט הפך את גנץ לשחקן וטו, צילום: גדעון מרקוביץ

המשמעויות של ההצהרה הן דרמטיות. כידוע בג”ץ הוציא צו על תנאי שמחייב את הממשלה לנמק מדוע היא לא תחוקק עד סוף אפריל חוק שיחל בגיוס חרדים לצבא ואם לא תעשה זאת ותפוג החלטת הממשלה שמקפיאה כרגע את המצב החוקי בנושא – הממשלה נדרשת גם לנמק מדוע לא ישללו את תקציבי הישיבות אם יגיע מצב שאין להן כל בסיס חוקי להיות פטורים מגיוס.

למעשה, אם החרדים לא יקבלו את הווטו של גנץ בחוק הגיוס עשוי להגיע מצב שלא יהיה חוק ובית המשפט יחליט לשלול את מימון הישיבות. במצב כזה סביר שחלק מהחרדים יפרשו מהממשלה. מנגד גם לקבל את דרישות גנץ הם לא רוצים. יו”ר המחנה הממלכתי, שנהנה מסקרים גבוהים, עשוי להיות בעל אינטרס שהעסק יתפרק כדי להוביל לבחירות ולהקשיח את עמדותיו בנושא הגיוס וגם ברמה העקרונית אידואלוגית הדרישות שלו לא מתכתבות עם ההסכמה של חלק מהחרדים.

 

אולם, יש גם לגנץ הזדמנות להביא הישג ולקדם את החוק שלו לגיוס חרדים – מהלך שעשוי לתת לו הרבה נקודות בציבור אם באמת יצליח. יש לציין כי ישנה הערכה שימצאו פתרון לעניין דחיית הנושא בבג”ץ לאחר תחילת אפריל, שכן בכל מקרה התהליך הפרלמנטרי יקח זמן כאשר אין עדיין אפילו תחילתו של תזכיר חוק באופק.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

Source link

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *