זר אבל נשלח לבית משפחת החטופה לירי אלבג; שב”כ מעריך: איראן אחראית לכך

שב”כ מעריך כי איראן אחראית לשליחת הפרחים לבית משפחתה של החטופה לירי אלבג, עם מכתב ניחומים על מותה – שלא הוכרז ושלא פורסמו עדויות המצביעות עליו. הזר נשלח לבית המשפחה בסוף השבוע, ובמכתב המצורף נכתב: “יהי זכרה ברוך (לירי אלבג). כולנו יודעים שהמדינה היא החשובה ביותר”.

בהודעת שב”כ שפורסמה בשעות הצהריים נמסר כי מבדיקה ראשונית עולה חשד “כי הגורמים שעומדים מאחורי משלוח זר הפרחים לבית משפחת החטופה לירי אלבג, הם בסבירות גבוהה גורמים איראניים”.

לפי חוקרי רשת “אקטיב אינפו”, מספר הטלפון ששימש להזמנת גלגל האבל משויך לחשבון של רשת השפעה איראנית שמתחזה לקמפיין לשחרור החטופים ושנחשפה על ידי שב”כ בינואר האחרון. הרשת נקראה “מחזירים אותם הביתה עכשיו”, ושב”כ חשף לציבור את דבר קיומה בהודעה שהתפרסמה בכלי התקשורת. במבצע ההשפעה פרסמו חברי הרשת טופס גוגל וביקשו למלא בו פרטים אישיים ובהם מספרי טלפון וכתובות. מספר הטלפון המדובר, שעמד מאחורי הזמנת גלגל האבל, מזוהה כמי שמנהל את הרשת ומופץ לציבור כמספר שיש ליצור עמו קשר.

אלי אלבג, אביה של לירי, אמר כי “אני אשמח (לגלות) שזה האיראנים ולא מהארץ. ובפעם הבאה שישלחו זרים יפים שלירי אוהבת”. מוקדם יותר היום הודיעה המשטרה כי נפתחה בדיקה לבירור הנסיבות, ושותפים לה גורמי המקצוע באגף לחקירות ומודיעין, ויחידת הפשיעה המקוונת של מחוז מרכז.

הזר שנשלח לבית משפחת אלבג
הזר שנשלח לבית משפחת אלבג

הזר שנשלח לבית משפחת אלבג

הזר שנשלח לבית משפחת אלבג
המכתב שצורף לזר
המכתב שצורף לזר

המכתב שצורף לזר

המכתב שצורף לזר

הזר הגיע לשער היישוב שבו גרה המשפחה, אך טרם התברר כיצד הצליחו האיראנים לאתר את הכתובת ולספק הנחיות לשליח. לפי מסמכי ההזמנה בחנות הפרחים, הזר הוזמן באמצעות מספר וואטסאפ שאינו זמין לשיחות טלפוניות. בתור שם המזמין צוין “ברזובסקי” – שם המשפחה המקורי של ראש שב”כ רונן בר.

ועוד עולה מהמסמכים כי השם שצוין בכתובת הדוא”ל שסיפק הגורם המזמין היה זהה לשמו של שוטר יס”מ שנהרג בטבח 7 באוקטובר וגופתו מוחזקת בעזה. מאז הפרסום הבוקר, חנות הפרחים שקיבלה את ההזמנה – ולמעשה נפלה קורבן להונאה – קיבלה שיחות איומים מאזרחים כועסים.

בשנתיים האחרונות חשף “הארץ” כמה מקרים שבהם גורמים איראניים הפעילו אזרחים ישראלים כסוכנים משוטים – לצורך איסוף מידע מודיעיני, הפעלה של מבצעי השפעה ואף לוחמה פסיכולוגית. בעבר נחשף כי הסוכנים האיראנים רוכשים כרטיסי אשראי ומספרי טלפון מקומיים, ובעזרתם מפעילים שליחים משוטים. אם הערכת שב”כ תתאמת, הרי שמדובר בעליית מדרגה בפעילות המקומית של איראן בישראל – ובפעולה ראשונה המכוונת למשפחה מסוימת בביתה.

צילום מסך של התכתבות בין חנות הפרחים למזמין הזר
צילום מסך של התכתבות בין חנות הפרחים למזמין הזר

צילום מסך של התכתבות בין חנות הפרחים למזמין הזר

צילום מסך של התכתבות בין חנות הפרחים למזמין הזר

בינואר הודיע שב”כ כי גופי ביון באיראן משתמשים בערוצי תקשורת מזויפים כדי לאסוף מידע על אזרחי ישראל ולהפעילם במשימות ביטחוניות. בהודעתו אז אישר שב”כ מידע שעלה בתחקיר “הארץ” ובפרסומים אחרים – ולפיו קבוצות ועמודים ברשתות החברתיות, ובהם “ישראל השנייה” שניסתה לסכסך בין חילונים לדתיים, הופעלו לשם לוחמה פסיכולוגית ואיסוף מידע על בכירים במערכת הביטחון הישראלית.

לצד הפעלה של קבוצות לצורך השפעה, השתמשה איראן בפלטפורמות כגון וואטסאפ לצורך הפעלת סוכנים במסגרת “מודיעין אקטיבי”, כלומר כדי להפוך אזרחים ישראלים לסוכנים משוטים במטרה לאסוף מודיעין. בהודעת שב”כ בינואר אף צוין כי פעילות זו כללה “תליית שלטים שנוסחו בידי האיראנים, צילום מפגינים, מילוי ‘סקרים’ ועוד”.

העובדה כי סוכנים זרים גרמו לפעילי מחאה לתלות שלטים על פי עיצוב שהם הכתיבו, נחשפה בפעם הראשונה ב”הארץ” בעת ההפגנות נגד ההפיכה המשטרית בשנה שעברה. שב”כ אישר גם כי איראן עומדת מאחורי סקרים שנועדו לאסוף מידע על מפגינים ועל בכירים במערכת הביטחון. נוסף על כך, איראן עמדה מאחורי רשת לגיוס אזרחים ישראלים והפעלתם. ברשת זו השתמשו האיראנים כדי לגרום לישראלים לצלם כתובות מגורים של אנשי מערכת הביטחון ושל אישים שהתבטאו בתקשורת נגד איראן.

לפי גורמי ביטחון, ישנו קושי רב לסכל רשתות השפעה כיוון שלרוב לא עומד מאחוריהן אדם אחד שניתן לעצור. מקור בשב”כ אמר כי על כל רשת שנחשפת נפתחת עשר נוספות, וחשיפתן היא חלק ממאמצי הארגון נגדן. אחיה ש”ץ, מנכ”ל הארגון “פייק ריפורטר” שעוסק בחשיפת רשתות השפעה, אמר כי “אפשר לטפל בהנדסת התודעה האיראנית ואפשר למנוע מקרים כאלה. מה שמסתיים בשליחת זר אבל למשפחת חטופים מתחיל בהקמת תשתית של פרופילים מזויפים ברשתות”.

Source link

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *