חטא היוהרה: את ליגת האלופות לא מחליפים בקלות

אחרי פגרה של חודשיים, ליגת האלופות חוזרת הערב עם משחקי שמינית הגמר, ושתי הפייבוריטיות הגדולות לזכייה יהיו הראשונות להיכנס לפעולה. מחזיקת הגביע מנצ’סטר סיטי תשחק בקופנהגן, וריאל מדריד, שיאנית הזכיות, תתארח בלייפציג.
אבל מעבר לשאלה הגדולה מי תניף את הגביע עם האוזניים הגדולות ב־1 ביוני בוומבלי, שאלה גדולה יותר היא מה צופן העתיד לטורניר המועדונים הגדול, החשוב והעשיר ביותר בכדורגל העולמי.

בשבוע שעבר הכריז נשיא ברצלונה, ז’ואן לאפורטה, שיש מצב שכבר בעונה הבאה הסופר־ליג תתחיל לפעול, במקביל לליגת האלופות של אופ”א.
לאפורטה גם נקב בשמות 16 הקבוצות שישתתפו בליגה החדשה. “מלבד בארסה וריאל ישתתפו גם האיטלקיות, אינטר, מילאן, נאפולי ורומא. וגם קבוצות צרפתיות כמו מארסיי והפורטוגליות בנפיקה, ספורטינג ופורטו ישמחו להצטרף. ויש את ההולנדיות והבלגיות”.

לא לקח יותר מדי זמן עד שמארסיי, רומא ואייאקס מיהרו להגיב בפומבי והבהירו בצורה חד־משמעית שעם כל הכבוד ללאפורטה והצהרותיו, הן ממש לא בעניין.

ויניסיוס. הוא וחבריו כנראה יישארו בצ’מפיונס, צילום: אי.פי.אי

מענקי אופ”א צמחו
אז נכון, בדצמבר פסק בית המשפט העליון של האיחוד האירופי שלאופ”א אין בלעדיות חוקית על ניהול טורנירי כדורגל ביבשת. ועדיין, הדרך להקמת הסופר־ליג ארוכה וכלל לא בטוח שהיא קיימת.
כרגע, שני המועדונים היחידים שנותרו מחויבים לפרויקט המגלומני הם ברצלונה וריאל מדריד – שתשחק הערב במסגרת ליגת האלופות שהיא רוצה להתנתק ממנה…

האויב המר והקשה ביותר של הסופר־ליג הוא אלכסנדר צ’פרין, נשיא אופ”א, שבשבוע שעבר, במסגרת קונגרס אופ”א, לא חסך ביקורת.

“הסופר־ליג הוא כמו התפוח של שלגייה”, אמר. “האנשים מאחורי הרעיון מתיימרים להיות המצילים, אבל למעשה הם חופרי הקברים”. הוא לא נקב בשמות אבל כולם יודעים למי הכוונה: לאפורטה ופלורנטינו פרס, נשיא ריאל מדריד.

לאמין ימאל. בארסה תחפש כסף במקום אחר, צילום: אי.אף.פי

 

צ’פרין לא מזלזל ברעיון הסופר־ליג, אבל טוען שהוא נובע רק מהרצון להרוויח יותר כסף ולצבור יותר כוח – ולא במטרה לשרת את הכדורגל באירופה. “ההצלחה שלנו מבוססת על מודל שמשותף לכולם. זה לא מועדון סגור. יש כמה אנשים שרוצים להפריד בינינו כשהם מדברים על שוק חופשי, רק כדי להגדיל את האגו, הכסף והכוח שלהם. מאחורינו יש 70 שנות היסטוריה והישגים, ואת זה אי אפשר לקנות בכסף”.

ארלינג הולאנד. לאנגלים אסור להצטרף, צילום: אי.אף.פי

 

ובכן, לא מדויק. הסיבה שבגללה ליגת האלופות תשתנה החל מהעונה הבאה היא בעיקר כסף. היא תגדל מ־32 ל־36 קבוצות, מה שאומר שלכל קבוצה יהיו יותר משחקים והתגמול הכלכלי יגדל. צ’פרין מאמין שזה ימנע הצטרפות של מועדונים נוספים ליוזמה הספרדית.

כמו כן הודיעה אופ”א כי מהעונה הבאה יחולקו בין המשתתפות בליגת האלופות 2.5 מיליארד יורו, לעומת 2 מיליארד כיום. גם בליגה האירופית, בקונפרנס ליג ובליגת האלופות לנשים הסכומים יגדלו באופן דרמטי.

צ’פרין. המאבק מצליח, צילום: רויטרס

 

כשפרויקט הסופר־ליג פרץ לחיינו באפריל 2021, הוא כלל את שש הגדולות של הפרמייר ליג (מנצ’סטר סיטי, ליברפול, ארסנל, מנצ’סטר יונייטד, צ’לסי, טוטנהאם), אבל בלחץ האוהדים וממשלת בריטניה, הן התקפלו במהירות, וכמוהן כמעט כל יתר המצטרפות המקוריות.

הנהלת הפרמייר ליג הזהירה את המועדונים שאם יצטרפו לליגה חדשה הם ייענשו בהפחתת 30 נקודות ובקנס של 30 מיליון ליש”ט. וחוץ מזה, בריטניה כבר אינה חלק מהאיחוד האירופי וחוקי בית המשפט האירופי לא חלים עליה.

כשלאפורטה נשאל איך הסופר־ליג תפעל בלי כמה מהקבוצות הבכירות ביבשת, הוא ענה: “לא אכפת לי אם האנגליות יצטרפו או לא. יש להן כבר את הסופר־ליג שלהן – הפרמייר ליג”.

אגב, גם הקבוצות הגרמניות לא בעסק. החוק של 50 פלוס 1 שמותיר כמעט את כל קבוצות הבונדסליגה בשליטת האוהדים ולא בידי גופים מסחריים, מונע כל אפשרות שבאיירן מינכן, בורוסיה דורטמונד והאחרות יצטרפו. מה שהופך את כל רעיון הסופר־ליג לבעייתי, כאשר שני השווקים החזקים ביבשת, אנגליה וגרמניה, בחוץ.

דואגים לליגות המקומיות
די ברור מה מניע את לאפורטה, נשיא מועדון שנמצא בחובות של מאות מיליונים ומחפש דרכים יצירתיות להזרים כסף לקופה הריקה. בין היתר נשקל הרעיון להגיש תביעה בסך 3 מיליארד יורו נגד אופ”א על פעולותיה למניעת הקמת הסופר־ליג.

והאמת היא שלאפורטה נשמע די נואש כשאמר לאחרונה: “הסופר־ליג עשויה לצאת לדרך בעונה הבאה או בעונה שלאחר מכן, ואם לא, נצטרך לשקול הכל מחדש”.

אוהדי באיירן מינכן. לא ייתנו לקבוצתם לעבור לכסף הגדול, צילום: רויטרס

ואם לא מספיקה ההתנגדות הנחרצת של אופ”א, כעת גם הממשלות באירופה מתכוונות לבלום את המהלך. ממשלת צרפת גייסה את תמיכת האיחוד האירופי להצהרה משותפת של 26 מ־27 המדינות החברות, שתבטיח את הקשר בין ההישגים בליגות המקומיות למפעלים האירופיים.

טיוטת ההצהרה נחתמה על ידי כל חברות האיחוד האירופי, למעט ספרד. הצרפתים דוחקים בנציבות האירופית לנסח חקיקה שמגבשת את הקשר הזה, שהמסר ממנו יהיה חד וחלק: לא תוקם ליגה מתחרה לליגת האלופות אם אין לה קשר לליגות המקומיות, כדי שכל הקבוצות יוכלו לחלום על השתתפות במפעלים האירופיים.

israelhayom

הכתבות ועידכוני הספורט החמים אצלך בטלגרם

להצטרפות

גם בעתיד ריאל מדריד וברצלונה והשופרות שלהן ימשיכו לפמפם את רעיון הסופר־ליג. הרעיון ימשיך לחיות בהצהרות, אבל בפועל – הסופר־ליג, שנולדה בחטא, מתה מזמן.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

Source link

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *