חרף התנגדות המעסיקים: שכר המינימום יעלה ל-5,880 בחודש

קמפיין העלאת שכר המינימום | צילום: תנועת עומדים יחד

על פי עבודת מטה מקצועית שנעשתה במשרד העבודה, יואב בן צור, שר העבודה, הודיע כי בכוונתו להעלות את שכר המינימום. העלאת שכר המינימום הינה בסמכות שר העבודה והיא צפויה להיחתם על ידו בחודש אפריל 2024 ותחול מ-1.4.2024.

לפי חוק שכר המינימום, השכר הנמוך ביותר שישולם על ידי המעסיק, יהיה 47.5% מהשכר הממוצע במשק, ועדכון השכר הממוצע מתבצע מדי חודש אפריל, לפי השכר הממוצע במשק כפי שנקבע על פי נתוני סוף השנה החולפת. בהתאם לכך שהשכר הממוצע בסוף דצמבר עלה בכ-5.7% ונקבע על 12,479 שקלים, יעלה שכר המינימום ב-308 שקלים. כיום הוא עומד על 5,572 שקלים, ועם חתימת הצו באפריל, שכר המינימום יעלה ל-5,880 שקל לחודש.

יו”ר נשיאות המגזר העסקי דובי אמיתי קרא להקפיא את עליית השכר, במטרה להגן על המעסיקים בעת המלחמה והמשבר במשק, אך במסמך שפרסם אגף האסטרטגיה ותכנון המדיניות במשרד העבודה נקבע כי “השכר הממוצע עלה במהלך 2023 בכ-5.7%, עלייה משמעותית שמצדיקה התאמה של שכר המינימום”.

עוד נכתב במסמך, כי “ההוצאה לחל”ת לא השפיעה באופן משמעותי על השכר הממוצע במשק. השכר הממוצע למשרת שכיר לא רק שלא עלה בחדות בחודש אוקטובר, הוא אף ירד. בנוסף, המשק החל להתאושש ובחודש דצמבר 2023 כמות הנמצאים בחל”ת עמדה על3% מכוח העבודה, ירידה של 3.3 נקודות אחוז מהשיעור המקביל באוקטובר”.

יואב בן צור ואריה דרעי במליאת הכנסת | צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

באשר לטענות כי לא נכון לבצע עדכון לשכר המינימום בעת מלחמה, טענו באגף, כי “יש אתגרים רבים בהעלאת שכר המינימום בתקופת מלחמה. כמו עסקים רבים שחוו מכה קשה והעלאת שכר המינימום תוסיף לקשיים שלהם. כמו גם תקשה על תקציב המדינה בעיקר בתקופה של קיצוצים נרחבים”. עוד נטען כי בנוסף, “האינפלציה עלתה בכ-3.6%, כלומר העובדים שמשתכרים שכר מינימום חוו שחיקה של 3.6% בשכרם. עובדים אלו לרוב, אינם בין העובדים העמידים ביותר במשק, לכן סביר להניח ששחיקה זו הקשתה על רבים מהם לעמוד בהוצאות החודשיות”, ועל כן, קובעים מחברי המסמך שהוגש לשר העבודה, “לא ראינו הצדקה להשאיר את שכר המינימום ברמה שהייתה בשנת 2023. לכן אנו ממליצים לעדכנו”.

שר העבודה, יואב בן צור מסר, כי “העלייה הצפויה בשכר המינימום מבורכת ונדרשת. יוקר המחיה עולה ואנחנו חייבים להתאים את משכורתם של העובדים. משרד העבודה ימשיך להילחם למען זכויותיהם ומעמדם של העובדים”.

Source link

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *