“מלך הקריפטו” סם בנקמן-פריד נידון ל-25 שנים בכלא

חמישה חודשים לאחר שהורשע באחד מפשעי הצווארון הלבן הגדולים בהיסטוריה, סם בנקמן-פריד, איל הקריפטו לשעבר ומייסד ומנכ”ל בורסת FTX, נידון היום (ה’) על ידי בית משפט בארה”ב ל-25 שנים בכלא.

בנקמן-פריד – שנודע גם בכינוי SBF, ואף הוכתר בעבר בתואר “מלך הקריפטו” – הורשע בנובמבר בשבעה סעיפי אישום, בהם הונאה באמצעים אלקטרוניים (wire fraud), הלבנת כספים וקשירת קשר, לאחר משפט שנמשך חודש וחשף לעיני כול את היהירות ולקיחת הסיכונים בתעשיית הקריפטו.

“הוא ידע שזה לא בסדר”, אמר היום השופט לואיס קפלן על בנקמן-פריד בעת מתן גזר הדין. “הוא ידע שזה פלילי. הוא מתחרט על כך שביצע הימור גרוע מאוד על ההסתברות שהוא ייתפס. אבל הוא לא מתכוון להודות בדבר, וזוהי זכותו”.

השופט קפלן ציין כי פשעיו של בנקמן-פריד עלו לקורבנותיו ב-550 מיליון דולר, וכי בסך הכל, לקוחות FTX איבדו 8 מיליארד דולר, והמשקיעים שלה הפסידו 1.7 מיליארד דולר. כמו כן, המלווים של קרן הגידור אלמידה ריסרץ’ שייסד בנקמן-פריד הפסידו 1.3 מיליארד דולר.

השופט גם אמר כי בנקמן-פריד בן ה-32 שיקר במהלך עדותו במשפט כאשר טען כי לא היה מודע לכך שקרן הגידור שלו הוציאה כספי פיקדונות לקוחות שנלקחו מ-FTX.

ברברה פריד ואלן ג'וזף בנקמן, הוריו של מייסד FTX סם בנקמן-פריד, מגיעים היום לבית המשפט בניו יורק
ברברה פריד ואלן ג'וזף בנקמן, הוריו של מייסד FTX סם בנקמן-פריד, מגיעים היום לבית המשפט בניו יורק

ברברה פריד ואלן ג’וזף בנקמן, הוריו של מייסד FTX סם בנקמן-פריד, מגיעים היום לבית המשפט בניו יורק צילום: Yuki Iwamura/Bloomberg

ברברה פריד ואלן ג’וזף בנקמן, הוריו של מייסד FTX סם בנקמן-פריד, מגיעים היום לבית המשפט בניו יורק צילום: Yuki Iwamura/Bloomberg

השופט קפלן הוסיף כי טענתו של בנקמן-פריד כי לקוחות FTX יקבלו את כספם חזרה “היא מטעה, פגומה לוגית וספקולטיבית”. עוד הסביר השופט: “גנב שלוקח את השלל שלו ללאס וגאס ומהמר בהצלחה על הכסף הגנוב אינו זכאי להקלות בגזר הדין על כך שניצל את הכסף שהרוויח כדי לשלם בחזרה את מה שגנב”.

בנקמן-פריד, לבוש חולצה קצרה של מדי כלא, עמד בידיים שלובות בעת הקראת גזר הדין על ידי השופט.

התובעים הפדרליים ביקשו מבית המשפט להטיל על בנקמן-פריד עונש של 50-40 שנות מאסר, ואילו פרקליטיו צידדו בעונש של כחמש שנות מאסר.

“החיים השימושיים שלי כנראה הסתיימו”

לפני מתן גזר הדין, אמר היום בנקמן-פריד: “אני מצטער”. עד היום, בנקמן-פריד הביע מעט מאוד חרטה על חלקו באירועים ב-FTX. הוא טען לכל אורך המשפט כי הוא לא ביצע הונאה. עם זאת, בבית המשפט היום הוא הודה כי קיבל “סדרה של החלטות רעות” אשר “רודפות אותי בכל יום”.

“הרבה מאוד אנשים מרגישים מאוד מאוכזבים, ואכן מאוד איכזבו אותם, ואני מצטער על כך. אני מצטער על מה שהתרחש בכל שלב ושלב”, אמר. “החיים השימושיים שלי כנראה הסתיימו”.

המיליארדר לשעבר גם התנצל בפני עמיתיו בבורסת FTX. “הם הקדישו הרבה מעצמם לתוך זה, ואני השלכתי את כל זה”. בנקמן-פריד הודיע עוד קודם לכן על כוונתו לערער על הרשעתו ועל גזר דינו.

בנקמן-פריד נהפך לסמל לשחיתות של עולם הקריפטו בשנה שעברה, כאשר FTX קרסה והוא הואשם בגניבה של מיליארדי דולר מלקוחותיו. הוא מימן בכסף שנגנב תרומות לפוליטיקאים, השקעות הון סיכון ואורח חיים ראוותני.

סם בנקמן-פריד יוצא מבית המשפט בניו יורק בפברואר 2023
סם בנקמן-פריד יוצא מבית המשפט בניו יורק בפברואר 2023

סם בנקמן-פריד יוצא מבית המשפט בניו יורק בפברואר 2023 צילום: Stephanie Keith/Bloomberg

סם בנקמן-פריד יוצא מבית המשפט בניו יורק בפברואר 2023 צילום: Stephanie Keith/Bloomberg

זו הייתה נפילה דרמטית מאוד ביחס לשנה קודם לכן, אז נראה היה ש-FTX ובנקמן-פריד רוכבים על גל הצלחה – עם פרסומת בסופרבול וחסות של מפורסמים כמו הקוורטרבק טום בריידי והקומיקאי לארי דיוויד.

חבר מושבעים קבע בנובמבר שבנקמן-פריד השתמש באופן בלתי חוקי בכספי לקוחות FTX כדי לכסות את הוצאותיו, שכללו רכישת נכסי יוקרה באיים הקריביים, קניית שני מטוסים פרטיים ושוחד לכאורה לבכירים סינים.

“הנאשם פגע בעשרות אלפי אנשים וחברות על פני כמה יבשות, לאורך תקופה של שנים רבות. הוא גנב כסף מלקוחות שהפקידו אותו בידיו, שיקר למשקיעים, שלח מסמכים מפוברקים למלווים, הזרים מיליוני דולרים בתרומות בלתי חוקיות למערכת הפוליטית שלנו ושיחד פקידים זרים. כל אחד מהפשעים הללו ראוי לעונש ממושך”, אמרו התובעים לשופט קפלן בעת הגשת האישומים.

עורכי דינו, חבריו ובני משפחתו של בנקמן-פריד ביקשו עבורו יחס מקל, ואמרו כי אין סיכוי שהוא יחזור על עברותיו. הם גם אומרים שרוב המשקיעים של FTX קיבלו בחזרה את הכספים שלהם – טענה שעליה חולקים עורכי דין לפשיטת רגל, ההנהלה החדשה של FTX והנושים שלה.

“בנקמן-פריד ממשיך לחיות באשליה”, כתב ג’ון ריי, שמונה למנכ”ל FTX כדי לפקח על הליך פשיטת הרגל של החברה. ריי, שהיה אמון על פירוק ענקית האנרגיה אנרון – עד לא מזמן ההונאה הגדולה של המאה ה–21 – ועוד 40 הונאות ופירוקים אחרים, פתח את הדו”ח שהוגש לבית המשפט במילים אלה: “בכל הקריירה שלי, מעולם לא ראיתי כישלון כה מוחלט של בקרה תאגידית והיעדר מוחלט של מידע פיננסי אמין”.

לפני שבועיים, מארק מוקייסי, עורך הדין של בנקמן-פריד, תקף את המלצת שירות המבחן להטיל על הלקוח שלו 100 שנות מאסר, ואמר שעונש באורך כזה יהיה “גרוטסקי” ו”ברברי”. הוא דחק בשופט לגזור על מרשו עונש של חמש עד 6 וחצי שנות מאסר.

“סם הוא לא איזה ‘גאון מרושע’ כפי שהוא מוצג בתקשורת, או הנבל החמדן שמתואר במשפט”, אמר מוקייסי.

Source link

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *