מצה בריי קלאסית של סבתא ריקה

בין פרנץ’ טוסט ללביבה, מצה בריי היא אחד הפינוקים האולטימטיביים בפסח (וגם אחריו) כארוחת בוקר או ערב

המתכון למצה בריי או בשמו המעוברת “מציות”, רץ במשפחתי שנים. אמי ירשה אותו מאמה, סבתי ריקה עליה השלום. אמא מספרת שסבתא ריקה הייתה מכינה מצה בריי לאורך השנה, ולא רק סביב חג הפסח כנהוג, בגלל חיבתם הרבה של בני הבית למאכל.

מבחינת הוריי, עד היום, מצה בריי היא אוכל נחמה קלאסי, או אחד הפינוקים האולטימטיביים. הם נהנים להתענג עליה בחג הפסח ועד שמלאי המצות מתחסל, כארוחת בוקר או ערב לגיטימית. אני נוטה להתייחס למצה בריי איפשהו בין פרנץ’ טוסט ללביבות, כך שזו יכולה להיות מרכזה של ארוחה מלוחה לצד גבינות, סלט קצוץ, סלט טונה וכדומה או לחלופין, להיאכל עם סוכר, קינמון, וניל ושמנת חמוצה. הכל הולך. כמובן שאת המצה בריי מומלץ לאכול גם כשהיא על תקן סופגת רטבים במנות דג או בשר, שהרי המצה לא תעשה לבדה את העבודה. מצה בריי נהדרת כמובן גם עם חרוסת או חזרת.

בביתנו יש גרסה לעצלנים וגרסה מעט יותר מורכבת, אותה אציג במתכון הנוכחי. בגרסה לעצלנים שמים את כל החומרים בקערה אחת, מערבבים והופ למחבת. בגרסה הארוכה יותר מפרידים בין החלבונים לחלמונים ומקציפים את החלבונים לפני צירופם לתערובת. זה אולי נשמע כמו כאב ראש וסנג’ור רק בשביל מצה בריי, אבל השלב הזה הופך את המציות לאווריריות כמו ענן ולפחות יבשות. יצוין, שישנם אנשים שדווקא מחבבים את אותה גרסה יבשה. אז לבחירתכם. חשוב לומר שלא רק הקצפת החלבונים חשובה לאווריריות המצה בריי, אלא גם הרטבתן הטובה והמעמיקה של המצות לפני פירורן לקערה.

למצה בריי פרווה ולא חלבית, אפשר להמיר את החלב בכמות זהה של מים או של חלב צמחי, התוצאה נהדרת גם כן. לעומת זאת, ניתן להעשיר את המצה בריי ולהשאירה חלבית ביותר על ידי הרטבת המצות בחלב במקום במים בתחילת המתכון. במקרה כזה, פשוט יוצקים חלב לתבנית גדולה מספיק לטבילת המצות, טובלים אותן היטב ומרטיבים שם במקום מתחת לברז, כפי שנעשה פה.

במתכון השתמשתי בחמש מצות, אך כמובן שכדאי להכין פחות או יותר בהתאם למספר הסועדים (או מידת הרעב) – העיקר לזכור את כלל הברזל הבא: יש להוסיף ביצה על כל מצה.

חומרים:

מצה בריי
מצה בריי

5 מצות

5 ביצים, מופרדות לחלבונים וחלמונים (שימו לב לגרסה לעצלנים בהקדמה)

1/3 כוס חלב (או חלב צמחי או מים)

1 כפית גדושה מלח

1/3 כפית פלפל שחור טחון

שמן לטיגון

ההכנה:
מרטיבים את המצות מתחת לזרם מים בברז, כך שיירטבו היטב משני הצדדים.

מצה בריי
מצה בריי

שוברים את המצות ל-2 ואז ל-4 ומפוררים אותן לתוך קערה. יהיו חתיכות גדולות יותר וחתיכות קטנות יותר – זה בסדר גמור.

מצה בריי
מצה בריי
מצה בריי
מצה בריי

בקערת מיקסר מקציפים את החלבונים עד לקבלת קצף יציב.

מצה בריי
מצה בריי

לקערת שברי המצות מוסיפים חלמונים, חלב, מלח ופלפל שחור ומערבבים היטב.

מצה בריי
מצה בריי
מצה בריי
מצה בריי
מצה בריי
מצה בריי

מקפלים את קצף החלבונים בהדרגה ובעדינות לתערובת המצות. מערבבים רק עד לקבלת תערובת אחידה.

מצה בריי
מצה בריי
מצה בריי
מצה בריי

מחממים מחבת גדולה עם שמן ניטרלי (חמניות/קנולה/זרעי ענבים) על להבה בינונית. כשהשמן חם, מוציאים כף גדושה מהתערובת, שמים בעדינות במחבת ומשטחים מעט בעזרת הכף. ממשיכים כך עד שאין מקום להוסיף עוד מציות בסבב זה.

מצה בריי
מצה בריי

כעבור כ-1-2 דקות, כשהצד התחתון של המצה בריי כבר הזהיב, הופכים ומטגנים עוד דקות בודדות.

מצה בריי
מצה בריי

מעבירים את המציות המטוגנות לצלחת מרופדת בנייר סופג ומניחים על כל שכבת מציות מטוגנות עוד שכבת נייר סופג וכך עורמים אותן עד סיום הטיגון.

מצה בריי
מצה בריי
מצה בריי
מצה בריי

מגישים חם (או חמים), אפשר עם תוספות אהובות עליכם, כמו שמנת חמוצה, ואפשר ורצוי גם “פשוט” ככה.

מיכל רוזנבך

מיכל רוזנבךטאצ’ פוד

נעים מאד אני מיכל. ואני מאד אוהבת אוכל. אוהבת לאכול, לבשל, לקרוא על אוכל, ולא פחות – לדבר עליו.

מכירים את האנשים האלה שמתי שלא תתקילו אותם תמיד ישמחו לצלול איתכם לשיחה על מאכל מסעיר שאכלו/מסעדה חדשה שביקרו בה/מנה שבישלו והצליחה – אני אחת מהם!

מאז שאני זוכרת את עצמי, אוכל וההתעסקות בו היוו חלק דומיננטי בחיי. שתי הסבתות שלי היו בשלניות בחסד, כל אחת בתחומה ועם המנות המיוחדות שאפיינו אותה, ואמא שלי.. הו אמא שלי… בואו נגיד שגם בבישול ממש יש לה את זה.

מי צריך עוד בלוג על אוכל? מה יש לי לחדש עם כל המידע המטורף שיש כבר? הכירו את המקום שלי לשתף, לספר ולעסוק באוכל ואם עוד יעניין מישהו לקרוא את מה שאכתוב, ואולי אפילו לקחת איתו משהו, אז בכלל עשיתי את שלי.

למתכונים נוספים – TouchFood

Source link

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *