משבר ההגירה בגבול ארה”ב: מסלים העימות בין ממשל ביידן למושל הרפובליקני של טקסס

העיירה איגל פאס שבטקסס הפכה בשבועות האחרונים לזירה של מאבק על הסמכויות בין השלטון הפדרלי בוושינגטון לבין טקסס. הסיבה: הטיפול בזרם המהגרים המבקשים להיכנס לעיירה. ברקע: שנת בחירות לנשיאות ארה”ב וקיטוב גובר בין הרפובליקנים לדמוקרטים בנושא.

אנשי המשמר הלאומי של טקסס מציבים מחסומי תיל בגבול | רויטרס

ביום חמישי נכנס לתמונה גם הנשיא לשעבר דונלד טראמפ והביע תמיכה במושל טקסס, גרג אבוט, שנאבק בממשל ביידן. טראמפ אף קרא למדינות אחרות לשלוח את המשמר הלאומי לגבול האמריקני עם מקסיקו בטקסס, והבטיח “להיאבק בפלישה” אם יושבע שוב לנשיא בינואר 2025. בפוסט ברשת החברתית שלו, האשים טראמפ את הנשיא המכהן ג’ו ביידן ב”סיוע לפלישה המסיבית”.

המשמר הלאומי של טקסס מפטרל בריו גרנדה, צילום: GettyImages

אז מה בדיוק קורה באיגל פאס, טקסס? מדובר בריב שמבעבע כבר חודשים בין הרשויות טקסס לבין וושינגטון. ב-10 בינואר מנע המשמר הלאומי של טקסס מהנציגים הפדרליים להתקין ציוד מעקב באזור גבול רגיש שנקרא שלבי פארק. הטקסנים אף התקינו גדר תיל, גדרות ושערים כדי למנוע גישה לפארק ולאזורים סמוכים. מהנציגים הפדרליים נמנעה גישה לטווח של 4 ק”מ מהגבול, שעובר דרך הנהר ריו גרנדה. בעקבות המהלכים, פנה השלטון הפדרלי ליועץ המשפטי של הממשל הטקסני באוסטין וטען כי פעולות טקסס אינן חוקיות ואף “מפריעות לפעילות משמר הגבולות”.

חוטי תיל שערמו הטקסנים על גדת הנהר, צילום: רויטרס

יומיים לאחר השתלטות הטקסנים על פארק שלבי וסביבותיו, מהגרת ושני ילדיה טבעו בנהר עת ניסו לחצות את הגבול, והתקרית הולידה חילופי האשמות בין השלטונות הפדרליים לרשויות טקסס. בהמשך החודש סוכן של משמר הגבול האמריקני נעצר על ידי נציג משמר לאומי של טקסס עת נסע בקרבת הגבול, בניגוד לאיסור שהטילה טקסס. ממשל ביידן ביקש את התערבות בית המשפט העליון וטען כי טקסס מונעת ממשמר הגבול גישה אפילו במקרי חירום, ובכך מגלה “נחישות לשלוט בצורה מלאה על הגבול באזור”.

הנשיא ביידן, בשבוע שעבר. גם ניצחון בעליון לא סייע, צילום: אי.פי

ב-17 בינואר פג המועד האחרון שהציב המשרד לביטחון המולדת בוושינגטון לטקסס, אולם באוסטין התעקשו להמשיך למנוע את גישת משמר הגבול. בתגובה, משרד התובע הכללי של טקסס הודיע כי “טקסס לא תיכנע” ואף הוסיף כי למשמר הגבולות יש גישה לפארק הצמוד לקו הגבול כדי להתערב במקרי חירום רפואיים.

לפני חמישה ימים זכה ממשל ביידן להישג גדול, כאשר בית המשפט העליון התייצב לצדו ופסק ברוב של חמישה נגד ארבעה שופטים: על טקסס להסיר את חוטי התיל. שני שופטים שמרנים (בהם שופטת שמונתה בידי טראמפ) הצטרפו לשלושת השופטים הליברליים ברוב. במשרד לביטחון המולדת בירכו. “אכיפת חוק ההגירה נמצאת בסמכות הממשל הפדרלי”, אמר דובר המשרד. “במקום לסייע בהפחתת ההגירה הלא חוקית, טקסס רק מקשה על אנשינו בחזית לעשות את עבודתם. אנו יכולים לאכוף את חוקינו בבטחה, באנושיות ובאופן מסודר”.

מושל טקסס גרג אבוט. לא נכנע, צילום: אי.פי.אי

אלא שבטקסס סירבו להיכנע והמשמר הלאומי המשיך להתקין את מחסומי התיל. המושל גרג אבוט צייץ בחשבון ה-X שלו: “זה לא נגמר. חוטי התיל שנפרסו בגבול הם כלי הרתעה יעיל נגד ההגירה הלא חוקית שמעודד ממשל ביידן. אמשיך להגן על הסמכות החוקתית של טקסס לאבטח את הגבול”.

הנשיא לשעבר טראמפ בניו יורק, בסוף השבוע, צילום: רויטרס

בינתיים, לתמונה נכנס גם הנשיא לשעבר טראמפ, שכאמור קרא למושלים של מדינות אחרות לשלוח את המשמר הלאומי שלהן לסייע לטקסנים מול ממשל ביידן. כמו כן, שורת מחוקקים רפובליקנים מניו יורק ובהם אליס סטפניק דורשים ממושלת המדינה, קתי הוקול, לפעול בדומה לאבוט ולנקוט באמצעים מיידיים לאבטחת הגבול הצפוני של המדינה לנוכח ההגירה הבלתי חוקית מקנדה. “לאור זרם המהגרים הבלתי חוקיים הנכנסים לתוך ניו יורק, אנו קוראים לכם לנקוט מאמצים לאבטח את הגבול הצפוני, ולתמוך במושל טקסס גרג אבוט במאמציו לעשות את אותו הדבר בגבול הדרומי שלנו”, טוענים המחוקקים בעודם מדגישים את תקציב הענק שהוקצה לטיפול בסוגיית המהגרים במדינה על סך של כשני מיליארדי דולר לצד הוצאות צפויות נוספות עד שנת 2025 בסך של 12 מיליארד דולר.

אתמול (שישי) חלף עוד דדליין שהציב המשרד לביטחון המולדת לטקסס כדי שזו תאפשר גישה לאזורים שהגבילה. לפי שעה, נראה שהעימות רק מחריף.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

Source link

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *