נטרול מרואן עיסא: הלחץ הצבאי תורם לעסקת חטופים

הדיווחים על התגמשות משמעותית של חמאס במו”מ לעסקת חטופים לא ניתנים לניתוק מחיסולו לכאורה של בכיר ארגון הטרור.

בליל 9 במארס נערכה התקיפה נגד סגן מפקד הזרוע הצבאית בחמאס מרואן עיסא. לפי דיווחים זרים, בימים שלאחר מכן נותקה התקשורת מולו, הוא לכל הפחות נפגע ובעזה עוד מתקשים לפנות בכלל את ההריסות. חמישה ימים לאחר ההפצצה של חיל האוויר, חמאס העביר פתאום תשובה חדשה למתווכות. 

תיעוד: התקיפה שנועדה לחיסול מרואן עיסא // צילום: דובר צה”ל

על פי הפרסומים הערביים, חמאס התגמש באופן משמעותי. ראשית, הנהגתו ויתרה למעשה על האולטימטום שהציבה להפסקת אש מוחלטת לפני קיום עסקת חטופים כלשהי. שנית, מספר המחבלים שהוא דורש לשחרר נמוך בהרבה לעומת המספרים שדרש אי אז במתווה פריז הראשון – מאות לעומת אלפים. שלישית, בחמאס גם לא מתעקשים על נסיגה מוחלטת מהרצועה, ומבקשים כרגע נסיגה מצירים מרכזיים בלבד.

המסקנה המתבקשת היא שלמרות הטענה הרווחת בגנותו, הלחץ הצבאי הוא הכלי המשמעותי מכולם להשגת הסכם לשחרור החטופים.

במקביל לתקיפה נגד עיסא, צה”ל בכל זאת הרחיב במעט את התמרון שלו בשבועות האחרונים לשכונת חמד הקטארית ולאזור אל־קרארה, שניהם במרחב חאן יונס. גם לכך, אפשר להעריך, היה אפקט על השינוי בעמדת חמאס.

יהיו מי שיטענו שמדובר בלחץ יעיל של המתווכות קטאר ומצרים. ואולם, קשה להבחין בצעדים משמעותיים שלהן נגד ארגון הטרור בשבועות האחרונים. אף נציג של הארגון לא גורש מדוחא, האספקה ההומניטרית רק גדלה באדיבות הלחץ האמריקני, ומצרים בהנהגת א־סיסי מזהירה את ישראל כמעט מדי יום מפעולה צבאית נרחבת ברפיח. אם כבר, המתווכות מפעילות לחץ אדיר על ישראל להיכנע לדרישות חמאס להפסקת המלחמה.

על כן, ניתן רק לדמיין לאילו ויתורים נוספים חמאס היה מגיע לולא הדשדוש של הקבינט המצומצם, שנרתע מקבלת החלטות אמיצות. מה היתה מידת הכניעה של הנהגת ארגון הטרור לו ישראל היה מתחילה כבר את פינוי האוכלוסייה ברפיח, או מחסלת כמה מבכיריו בחו”ל? בכל זאת, חלקם טיילו בשבועות האחרונים גם במדינות שיותר נוח לפעול בהן, ניגריה למשל.

המסקנה הזאת גם מערערת תזה נוספת של פרשני הדגל הלבן. במשך שבועות הם טוענים שלחץ צבאי לא מקדם אותנו לעסקת חטופים, וכעת מתברר ההפך הגמור. לא מדובר באיזו אמת על “התנהלות נכונה” במזרח התיכון, כפי שכל מיני אוריינטליסטים אוהבים לומר באולפני הטלוויזיה. חמאס הוא ארגון מאפיוזי, שבראשו עומד יחיא סינוואר, רוצח משוחרר. ועם מאפיה צריך להתנהל באכזריות הנדרשת. כך מורה השכל הישר.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

Source link

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *