נערכים לתגובה איראנית? דיווחים על שיבושי GPS נרחבים במרכז

לאחר חודשים רבים בהם תושבי הצפון נאלצים להתמודד עם שיבושי GPS יזומים של צה”ל כחלק מהלחימה בצפון, הבוקר (חמישי) נראה כי השיבושים הגיעו גם לתושבי המרכז.

נהגים רבים במרכז הארץ דיווחו כאמור כי אפליקציות ניווט כמו Waze, מציגות להם לפתע מיקומים שונים בהם הם לא נמצאים, בהם ביירות שבלבנון. גם שירותים אחרים המבוססים על שירותי GPS, כדוגמת שירות המשלוחים וולט, גוגל מפות ומוביט, סובלים מאותה הבעיה ומציגים מיקומים שגויים.

צילום מסך מתוך אפליקציית Waze המראה שיבוש במיקום, צילום: צילום מסך

כזכור, רק בסוף חודש דצמבר ולראשונה מאז תחילת המלחמה, ווייז החזירה להציג את עומסי התנועה בכבישים, כאשר המהלך נעשה בתיאום עם פיקוד העורף. עם זאת, האפליקציה עדיין נמנעת מלהציג לחלק מהמשתמשים מפת פקקים כללית באיזורים מסוימים בארץ.

עם פרוץ המלחמה אפליקציית הניווט הפסיקה להציג למשתמשים את עומסי התנועה ודיווחי נהגים בכבישי ישראל בשל המצב הביטחוני. זאת, משום שתצוגת עומסי התנועה עלולה לספק לארגוני טרור את המידע על מיקומי פגיעה של רקטות, ולכן בפיקוד העורף ביקשו להגביל חשיפה של מידע זה.

שיבושים בוולט, צילום: צילום מסך

עלול לפגוע גם במשק

לדבריו של אסף וייס, CTO בקרן Earth & Beyond, “אנחנו נסמכים ביום יום בצורה מאוד גדולה על מערכות GPS שונות, וזה לא מסתכם רק בניווט לכתובת כזו או אחרת – גם שירותי החירום השונים מסתמכים על מערכות GPS כדי להגיע ליעד באופן המהיר ביותר”

“בנוסף, גם המשק עלול להיפגע משיבושים כאלו אם הם יימשכו לאורך זמן. בנמלים למשל, יש הסתמכות מאוד גדולה על מערכות GPS לעבודה של עגורנים, שמשפיעה באופן ישיר על מיון של משלוחים וחבילות. שיבוש שכזה מצריך מנמלים לעבור לעבודה ידנית שמעכבת ומסרבלת את כל התהליך”, טוען וייס.

שיבושים בGPS באזור הצפון. התחיל מאז פתיחת המלחמה, צילום: צילום מסך

הוא מוסיף כי “כמובן שיש פגיעה גם בכל תעבורת האוויר בישראל ומטוסים נאלצים לעבור למערכות ידניות גם כן. בסופו של דבר, זה מסבך את כל החיים סביבנו – התלות שלנו ב-GPS היא יותר גדולה משאנחנו מתארים לעצמנו”.

“ישנן מערכות ניווט מסוג אחר שאינן מסתמכות על GPS אבל הן הרבה יותר יקרות ומסובכות והמדינה לא ערוכה לזה בכלל. לצערנו אנחנו כנראה נמשיך להסתמך על מערכות GPS בעתיד הנראה לעין ולסבול משיבושים במקרים כמו עכשיו, בהם יש צורך ביטחוני לכך”, מסכם וייס.

מדובר צה”ל ו-Waze לא נמסרה תגובה נכון לכתיבת שורות אלו.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

Source link

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *