עופר כסיף חייב להיות מודח, אך האם זה אפשרי מבחינה משפטית?

היום (שני) אחר הצהריים יכול להתרחש רגע היסטורי. בפעם הראשונה מאז כוננה כנסת ישראל, עשויים 90 חברי כנסת להרים את ידם בעד הדחת חבר כנסת מכהן. למרבה הצער ולמרות גודל החרפה, אל תעצרו את נשימתכם, עופר כסיף ימשיך לכהן כחבר בכנסת ישראל.

המקרה של כסיף ייחודי. עד לא מזמן הוא לא חצה את הרף הפלילי שיהפוך אותו לאויב על מלא־מלא כמו המרגל עזמי בשארה שסייע לחיזבאללה, או העבריין הביטחוני באסל גטאס שהבריח טלפונים לאסירים ביטחוניים.

תעצרו את נשימתכם, הוא ימשיך לכהן. ח”כ כסיף בוועדה בדיון להדחתו, צילום: אורן בן חקון

כסיף חצה כל גבול ערכי, מוסרי, ישראלי, ציוני, לאומי. הוא הצטרף לתביעה נגד ישראל בהאג, העליל על העם היהודי עלילת דם שלפיה ילדים פלשתינים הוצאו להורג על ידי חיילים, השמיץ את ישראל בעולם, אחראי לנזק הסברתי חסר תקדים, השווה תוכניות ממשלה לתוכניות מהשואה, כינה ח”כים בכינויים כמו “קלגס”, “נאצי מסריח” ו”אנס”, התנהג בגסות רוח ושוביניזם פעמים רבות מדי, ואם כל זה לא מספיק – אז לאחרונה הוחלט להעמידו לדין על הכאת שוטר.

הדבר המדהים הוא שלמרות כל הנ”ל, ואף שיש קונצנזוס שצריך להעיף את עופר כסיף לכל הרוחות ולא לאפשר לו כניסה למשכן הכנסת, ספק אם יושגו 90 אצבעות להדחתו. באתר של ח”כ עודד פורר, מי שעומד מאחורי ניסיון ההדחה, עדיין אין הרוב הדרוש. נכון לאמש יש שם רק 76 אצבעות. פורר עוד יכול להגיע ל־90 חתימות.

אנשי תקווה חדשה של גדעון סער יצביעו בעד ההדחה, אבל אנשיו של גנץ, למעט הסמן השמאלי של המפלגה אלון שוסטר שיתנגד, עדיין לא החליטו כיצד להצביע.

אנשיו עדיין לא הכריעו, גנץ, צילום: אורן בן חקון

אנשי יש עתיד קיבלו חופש הצבעה, וגם שם צפויים לא מעט מתנגדים שמצטרפים לאנשי מפלגת העבודה שיצביעו גם הם נגד ההדחה.

ההתלבטות של ח”כים ציוניים מיש עתיד או המחנה הממלכתי נעוצה בצד המשפטי של הסיפור.

הראיה החסרה

הנה משפט הזוי שלא אמור להיכתב בעיתון ישראלי ציוני: עופר כסיף צודק. אין עילה משפטית להדיחו מהכנסת. וכאן צריך לצלול לפרטים: כדי לגרום להדחתו יש להוכיח אחד משני סעיפים שכסיף עבר עליהם: הסתה לגזענות או תמיכה במאבק מזוין של חמאס.

נתן לאנשיו חופש הצבעה, לפיד, צילום: אורן בן חקון

בדיונים בוועדת הכנסת, קשה היה למצוא ראיה חותכת וברורה. פורר עמד עם לוח ועשה חיבורים מתבקשים בין הדברים שכסיף אמר, תמיכתו בתביעה נגד ישראל בהאג והנזק לישראל, ועדיין קשה היה למצוא הוכחה שתעמוד במאה אחוז בהגדרה המשפטית. הנה מתווה הוגן ונכון: הח”כים חייבים להצביע בעד הדחתו, בית המשפט חייב לפסול את ההדחה.

כסיף כסמל

הפרלמנט הישראלי צריך לשלוח מסר לאזרחי ישראל ולעולם כולו: מי שיתקוף את המדינה ואת צה”ל ויתמוך באויב – יועף מהכנסת. העובדה שנכון לאמש, שני רמטכ”לים (גנץ ואיזנקוט) אמנם תומכים בגירושו מהכנסת אבל עושים את החישובים המשפטיים – היא טעות.

הצבעה על הדחתו צריכה להיות סמל. עם זאת, כיוון שכסיף לא עומד ברף המשפטי, בית המשפט צריך לפסול את ההדחה. 

החישובים המשפטיים הם טעות, איזנקוט, צילום: גדעון מרקוביץ’

ח”כ פורר אמר ל”ישראל היום”: “זה לא יום שמח לכנסת. זה יום קשה, שבו הכנסת נדרשת להדיח אחד מחבריה שחצה את כל הקווים ושיתף פעולה עם מזימות של הגרועים שבאויבינו. כסיף, שכבר השווה בעבר את הטרוריסטים הפלשתינים לפרטיזנים שנלחמים בנאצים, הגדיל ותמך בתביעה הקובעת שישראל ביצעה רצח עם ובכך תמך באופן מובהק במאבק המזוין נגד ישראל, תוך שהוא מעמיד בסכנה את יכולתה של ישראל להגן על עצמה ומסכן את חיילי צה”ל. לכן אין לנו ברירה – חייבים לשרטט את הקו האדום ולהדיח את כסיף מהכנסת. אני מצפה מכל חברי הכנסת במפלגות הציוניות, ללא יוצא מן הכלל, לתמוך בהליך ההדחה”.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

Source link

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *