פרס ישראל בפיזיקה יוענק לפרופ’ צבי מזא”ה

משרד החינוך הודיע היום (חמישי) כי האסטרופיזיקאי פרופסור צבי מזא”ה, חוקר באוניברסיטת ת”א בתחום האסטרופיזיקה התיאורטית והאסטרונומיה התצפיתית, הוא הזוכה בפרס ישראל לחקר הפיזיקה. בנימוקיה ציינה ועדת הפרס כי עבודתו של מזא”ה “הובילה לגילוי פלנטות חוץ-שמשיות (אקסופלנטות) תוך פיתוח שיטות ניתוח שהפכו לסטנדרטיות בתחום”. הישגים אלה, כתבה הוועדה, “מקנים לפרופ’ מזא”ה הכרה עולמית כאחד האבות המייסדים של תחום הפלנטות החוץ-שמשיות, הנמצא בחזית המחקר העולמית באסטרופיזיקה”.

צבי מזא"ה
צבי מזא"ה

צבי מזא”ה צילום: אוניברסיטת תל אביב

צבי מזא”ה צילום: אוניברסיטת תל אביב

מזא”ה החל לחקור כוכבי לכת מחוץ למערכת השמש ב-1984, תקופה בה הרעיון לחפש כוכבי לכת כאלה נחשב לגובל במדע בדיוני. כיום ידוע על יותר מ-5,000 אקסופלנטות. כוכבי לכת אלה הם מעניינים במיוחד, שכן אם ישנם חיים מחוץ לכדור הארץ, הרי שיש להניח שהם מתקיימים עליהם.

מזא”ה חבר בין היתר בקבוצת התצפית של טלסקופ החלל Gaia של סוכנות החלל האירופאית. הטלסקופ שוגר בשנת 2013 ומאז הוא מנטר באופן קבוע את המיקום והבהירות של למעלה מ-1.8 מיליארד כוכבים בגלקסיית שביל החלב (שבה כ-100 מיליארד כוכבים), כדי לייצר מפה מדויקת ורב ממדית שלה. מפה זו כוללת את המיקום, המהירות וכיוון התנועה של הכוכבים, מידע המאפשר לאסטרונומים לשחזר את תהליכי התפתחות שביל החלב בעבר ולצפות את עתידה של הגלקסיה. מלבד אקסופלנטות, מזא”ה חוקר, בין היתר בעזרת גאיה, גם חורים שחורים.

עם היוודע דבר זכייתו אמר מזא”ה ל”הארץ”: “הגילוי של כוכבי לכת מסביב לשמשות אחרות הראה שמערכת השמש שלנו אינה ייחודית. היום ההשערה היא שמסביב לכמעט כל שמש בגלקסיה יש כוכבי לכת. מאז סוף שנות השמונים, אז התגלה כוכב הלכת החוץ-שמשי הראשון, אנחנו יודעים שאפילו מערכת השמש שלנו לא ייחודית. יש המון כאלה”. מזא”ה סיפר שהוא נוהג לצטט את הפסוקים מתהלים: “כִּי אֶרְאֶה שָׁמֶיךָ מַעֲשֵׂי אֶצְבְּעֹתֶיךָ יָרֵחַ וְכוֹכָבִים אֲשֶׁר כּוֹנָנְתָּה. מָה אֱנוֹשׁ כִּי תִזְכְּרֶנּוּ וּבֶן אָדָם כִּי תִפְקְדֶנּוּ”. “עם פרסים, בלי פרסים, מה אנחנו?”, אמר. “צריך לשמור על ענווה מול העוצמה של היקום”.

הדמיה של כוכב הלכת החוץ-שמשי קפלר-186f, דמוי כדור הארץ. אקסופלנטות מעניינות חוקרים במיוחד, משום שאם ישנם חיים מחוץ לכדור הארץ, הרי שיש להניח שהם מתקיימים בהן
הדמיה של כוכב הלכת החוץ-שמשי קפלר-186f, דמוי כדור הארץ. אקסופלנטות מעניינות חוקרים במיוחד, משום שאם ישנם חיים מחוץ לכדור הארץ, הרי שיש להניח שהם מתקיימים בהן

הדמיה של כוכב הלכת החוץ-שמשי קפלר-186f, דמוי כדור הארץ. אקסופלנטות מעניינות חוקרים במיוחד, משום שאם ישנם חיים מחוץ לכדור הארץ, הרי שיש להניח שהם מתקיימים בהן צילום: AFP

הדמיה של כוכב הלכת החוץ-שמשי קפלר-186f, דמוי כדור הארץ. אקסופלנטות מעניינות חוקרים במיוחד, משום שאם ישנם חיים מחוץ לכדור הארץ, הרי שיש להניח שהם מתקיימים בהן צילום: AFP

בצעירותו למד מזא”ה בישיבת נתיב מאיר שבירושלים. הוא השלים את עבודת הדוקטורט באוניברסיטה העברית ומאז מלמד באוניברסיטת תל אביב, שם שימש כמנהל מצפה הכוכבים וכראש המחלקה לאסטרונומיה ואסטרופיזיקה. בעבר כיהן כחבר הנהלה בתנועת השמאל הדתי “נתיבות שלום” והיה פעיל במפלגת מימד.

מזא”ה הוא הזוכה האחרון בפרס שיוכרז השנה. אתמול הודיע משרד החינוך על זכייתם של חברת הכנסת לשעבר עדנה סולודר, שמתה שלשום, ומשה אדרי, ממובילי תעשיית הקולנוע הישראלי, בפרס ישראל למפעל חיים. בהודעת המשרד נכתב כי ועדת הפרס החליטה על זכייתה של סולודר שלשום, וכי עם העברת ההודעה לשר יואב קיש נודע על מותה.

טקס הענקת פרסי ישראל ייערך השנה בשדרות. מלבד מזא”ה, הוכרזו עוד שישה זוכים בפרס ישראל בתחומי המחקר: פרס ישראל בחקר הפסיכולוגיה יוענק לפרופ’ גרשון בן שחר; פרס ישראל בחקר מדעי החיים יוענק לפרופ’ חגי ברגמן; פרס ישראל בחקר המתמטיקה, מדעי המחשב והנדסת מחשבים יוענק לפרופ’ ויטלי מילמן; פרס ישראל בחקר הכלכלה וחקר הסטטיסטיקה יוענק לפרופ’ יעקב ריטוב; פרס ישראל ביזמות וחדשנות טכנולוגית יוענק ליזם ומנכ”ל מלאנקוס איל וולדמן; ופרס ישראל בספרות תורנית ובמשפט עברי יוענק לרב הראשי הספרדי יצחק יוסף.

בנוסף, פרס ישראל לספורטאים מצטיינים יוענק לכדורסלן העבר מיקי ברקוביץ’, ופרס ישראל בתחום תקשורת ותקשורת חזותית יוענק לעיתונאי והחוקר שלמה נקדימון. בעקבות מלחמת חרבות ברזל החליט השר קיש להוסיף פרסים בתחומים “ערבות הדדית” ו”תקומה וגבורה אזרחית”. פרס ישראל בתחום הערבות ההדדית יוענק לד”ר כוכב אלקיים־לוי ולמנהל המכון לרפואה משפטית, ד”ר חן קוגל, על פועלם מאז הטבח ב-7 באוקטובר. פרס ישראל בתחום תקומה וגבורה אזרחית יוענק למנחם קלמנזון ולאחיינו, איתיאל זוהר, תושבי ההתנחלות עתניאל, שחילצו תושבים מקיבוץ בארי ב-7 באוקטובר.

Source link

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *