צ’רלי ביטון, מייסד “הפנתרים השחורים”, הלך לעולמו בגיל 76

מייסד הפנתרים השחורים וחבר הכנסת לשעבר, צ’רלי (שלום) ביטון, נפטר הערב (מוצ”ש) בגיל 76. הלווייתו תיערך היום בשעה 23:30 בבית העלמין בגבעת שאול. המשפחה האבלה תשב שבעה במבשרת ציון.

 

ביטון, יליד קזבלנקה, מרוקו, עלה עם משפחתו לישראל בגיל שנתיים, וגדל בשכונת מוסררה שבירושלים. הוא נמנה עם מייסדי תנועת המחאה הישראלית הפנתרים השחורים ב-1971 ושימש מזכירה בשנים 1973–1977.

 

צ’רלי ביטון, בצילום משנת מ-2012. נלחם למען העניים והחלשים, צילום: ארי דודקביץ

בבחירות לכנסת השמינית התמודד ברשימת “הפנתרים השחורים-דמוקרטים ישראלים” שלא עברה את אחוז החסימה. הוא נידון למאסר של שבעה חודשים בגין תקיפת שוטר ב-1974, במהלך המחאה, אך סירב לרצות את העונש בפועל וירד למחתרת. לבסוף החליט להסגיר את עצמו, ואז קם לובי פוליטי שלחץ לשחרורו. הוא אכן קיבל חנינה כחמישה שבועות לאחר תחילת ריצוי עונשו.

ב-1977 הוא נבחר לכנסת התשיעית כסיעת הפנתרים השחורים במסגרת חד”ש. ושימש כחבר הכנסת מטעם חד”ש עד הכנסת ה-12 (1992). במהלך כהונתו בכנסת ה-12 התפצל מחד”ש ופעל כסיעת יחיד בשם “הפנתרים השחורים”. ב-1992 התמודד בבחירות לכנסת השלוש עשרה ברשימת “התקווה”, עם לאה שקדיאל שלא עברה את אחוז החסימה.

תרם את עצמו ואת מיטב שנותיו לעזרה לעניים

אחיינו, אלי ביטון, כתב עליו בפייסבוק: “אח של אבא שלי הלך לעולמו. אדם שגדל בשכונה מוכת עוני, אלימות, סמים ומה לא. אדם שתרם את עצמו ואת מיטב שנותיו לעזרה לעניים, לחלשים, לאלו שאין להם סיכוי, לאלו שלא ניתנה להם ההזדמנות. אדם של מעשים ולא של מילים. אח של אבא שלי. לוחם צדק. לוחם אמיתי. צ’רלי ביטון, דוד שלי היקר, מקים ומנהיג הפנתרים השחורים, חבר כנסת. נוח על משכבך בשלום”.

חבר הכנסת ומנהיג ש”ס אריה דרעי ספד לביטון בטוויטר: “אני שולח את תנחומיי למשפחת ביטון היקרה בפטירת ידידי משכבר הימים לוחם הצדק צ׳רלי ביטון, מראשי הפנתרים השחורים – האיש שנתן לכולם השראה במאבקיו החברתיים. יהי זכרו ברוך”.

גולדה והפנתרים

אחת האמירות הזכורות ביותר בהקשר של הפנתרים השחורים וצ’רלי ביטון, הייתה זו של ראש הממשלה גולדה מאיר בשנת 1971, אז, ב-19 במאי, במהלך חגיגות המימונה, טבעה את הביטוי “הם לא נחמדים”, שייחסה אליהם.

הרקע לכך הוא בהפגנה של הפנתרים השחורים שהתפתחה להפגנה אלימה וכונתה “ליל הפנתרים”. בשיאה הושלך בקבוק תבערה אל השוטרים, כשבמקביל התקיים בבית העירייה בירושלים טקס הענקת אזרחות כבוד לגולדה מאיר. גולדה צוטטה במעריב באומרה “איך יכולה יד יהודית להתרומם בישראל ולהשליך בקבוקי מולטוב על יהודים?”. מארגן האירוע שאול בן שמחון, ממנהיגי התאחדות עולי צפון אפריקה אמר לגולדה שפגש בפנתרים והם “דווקא בחורים נחמדים”. בתגובה השיבה גולדה שאלה המשליכים בקבוקי מולטוב על שוטרים “אינם בחורים נחמדים”.

ברבות השנים, צ’רלי ביטון הפך לסמל למאבק הצודק עבור המקופחים, החלשים והמוחלשים ורבים במערכת הפוליטית הכירו לו תודה על פועלו. 

נשיא המדינה יצחק הרצוג, ספד לביטון הערב (מוצ”ש) עם הישמע דבר מותו. “הצטערתי לשמוע על פטירתו של חבר הכנסת לשעבר צ’רלי ביטון, שהלך לעולמו בטרם עת. ביטון, ממייסדי תנועת הפנתרים השחורים, היה מנהיג חברתי ופוליטי פורץ דרך, שהוביל מאבק ציבורי חשוב, אמיץ ונחוש למען בני עדות המזרח בפרט והשכבות החברתיות המוחלשות בכלל. הקפיד להשמיע את קולם של מי שלא נשמעו ופעל לשינוי חברתי משמעותי במדינתנו”.

“אזכור תמיד את שיחותינו הארוכות, המעמיקות והמרתקות על מצב המדינה והחברה בישראל, ועל התיקון, האיחוי והריפוי הנחוצים לנו. תנחומיי למשפחתו. יהי זכרו ברוך”.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

Source link

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *