קהילת המודיעין מקבלת בתדהמה את פרישתה של גילה גמליאל ממשרדה

ארבעה חודשים אחרי הכישלון המודיעיני הגדול ביותר בתולדותיה של מדינת ישראל, התבשרנו היום כי המשרד לענייני מודיעין ייסגר.

אפשר רק לקוות כי עוד יבוא היום שבו ייחקר הקשר בין המשרד הזה — לבין ליקוי המאורות שהכניס את מדינת ישראל למצב האיום בו היא שרויה. אבל דבר אחד בטוח — סגירת המשרד הזה לא נראית כמו נטילת אחריות של מישהו מחברי הממשלה הנוכחית על הכישלון המודיעיני. למעשה, היא נראית יותר כמו התנערות מהכתם שהמשרד הזה הפך להיות, בגלל שאין שום דרך להעלים את הקשר בין שמו לבין אסון 7 באוקטובר — כתם שאנחנו יכולים רק לקוות שהביא לכך שלא יהיה קל למצוא בימים אלו מי שיקפוץ על תפקיד שר המודיעין.

למרות זאת, השרה העומדת בראש המשרד, גילה גמליאל, לא תחזור להיות חברת כנסת מן השורה עם סגירתו. המשרד שלה נסגר רק לאחר שהובהר כי יסופק לה משרד ממשלתי חדש לעמוד בראשו. במקום להיות שרת המודיעין, גמליאל תהיה מעתה שרת המדע של מדינת ישראל, תפקיד שבמסגרתו היא תהיה אמונה על ההשקעה במחקר המדעי במדינה.

Replying to @GilaGamliel

כשרת החדשנות, המדע והטכנולוגיה, אפעל להמשיך לבסס את עוצמתה הטכנולוגית של ישראל בארץ ובעולם ולקדם את החדשנות והמדע בישראל, החיוניים לצמיחה הכלכלית והביטחונית של מדינת ישראל, לחוסנה הלאומי ולחיזוק מעמדה הבינלאומי.

(2/2)

גמליאל כבר הצהירה בעקבות הדילוג שלה בין המשרדים: “בהחלטה משותפת עם ראש הממשלה נתניהו ולאור האתגרים המדיניים והתקציביים בעת הזו, החלטתי לוותר על תפקידי כשרת המודיעין, לסגור את המשרד ולפזר את סמכויותיו החשובות”.

מדבריה אפשר היה להסיק כי קהילת המודיעין מקבלת בתדהמה את סגירת המשרד. עם זאת, ההודעה הזו לא ברורה — שכן אם היו למשרד סמכויות חשובות, מדוע גמליאל מקבלת בכזו הכנעה את פיזורו? ואם היו לו סמכויות כאלו — מדוע היא לא מסבירה כיצד היא מימשה את הסמכויות האלו בשנה וחצי האחרונות כדי לשפר את יכולותיה המודיעיניות של מדינת ישראל?

גמליאל אמנם לא הוציאה עדיין סיכום מלא של הקדנציה שלה במשרד המודיעין, אבל היא הכריזה כבר כי “כשרת החדשנות, המדע והטכנולוגיה, אפעל להמשיך לבסס את עוצמתה הטכנולוגית של ישראל בארץ ובעולם ולקדם את החדשנות והמדע בישראל”.

בעקבות הצהרותיה, כדאי להזכיר לה שתקציב המשרד אותו היא מתבקשת להוביל, ובפרט תקציב המדען הראשי, קוצץ באופן משמעותי על ידי הממשלה הנוכחית. שכן, אף גורם בקואליציה שמובילה את ישראל לא ראה לנכון להתייחס לתקציב זה בדרישותיו לכספים קואליציוניים.

אופיר אקוניס. ספק אם מרבית אזרחי ישראל יצליחו להצביע על החותם שהוא הותיר על חייהם
אופיר אקוניס. ספק אם מרבית אזרחי ישראל יצליחו להצביע על החותם שהוא הותיר על חייהם

אופיר אקוניס. ספק אם מרבית אזרחי ישראל יצליחו להצביע על החותם שהוא הותיר על חייהם צילום: יונתן זינדל/פלאש90

אופיר אקוניס. ספק אם מרבית אזרחי ישראל יצליחו להצביע על החותם שהוא הותיר על חייהם צילום: יונתן זינדל/פלאש90

גמליאל, אגב, תחליף בתפקיד את מי שהוזנק לניו יורק, לזירת אסון אחרת בתפקודה של הממשלה הנוכחית — יחסי החוץ הקורסים של ישראל עם ידידתה הגדולה ביותר, ארה”ב. מדובר בשר המדע היוצא אופיר אקוניס, שמונה לתפקיד קונסול ישראל בניו יורק. אקוניס כבר שימש לאורך הקריירה שלו כשר המדע, השר לשיתוף פעולה אזורי ושר העבודה והרווחה — אבל ספק אם מרבית אזרחי ישראל יצליחו להצביע על החותם שהוא הותיר על חייהם. למעשה, כל חילופי התפקידים האלו הם לא יותר מהזזת חיילים על לוח השחמט. לאזרח הישראלי לא ייצא מהם הרבה.

בכל אופן, עכשיו כשאקוניס יוצא להציל את יחסי החוץ שלנו, ייתכן שהוא יוכל להיעזר במאמצים האלו בלא אחרת משרת התחבורה הישראלית מירי רגב, אשר באופן שקשה להסביר תצא בקרוב לנסיעה נוספת לחו”ל — הפעם לווייטנאם. זאת, כמה שבועות בלבד אחרי שהיא חזרה מסרי לנקה. קשה להבין איך הדבר יסייע לשירותי התחבורה מהם נהנים אזרחי ישראל. אולי זה יסייע ליחסי החוץ שלנו עם וייטנאם.

היריב החדש של נתניהו

אחרי שיצא נגד ה”שמאל” שרוצה להפיל אותו, נגד כוחות ה”דיפ־סטייט” ונגד מערכת המשפט שמעוניינים כדי לנשל אותו מהשלטון — עכשיו מוצא ראש הממשלה בנימין נתניהו יריב חדש. למי שפספס, נתניהו הכריז כי “הקהילה הבינלאומית” רוצה להפסיק את כהונתו — כדי לסיים את המלחמה. נתניהו לא הסביר היכן התכנסו כל ראשי ה”קהילה הבינלאומית” והחליטו שצריך להפיל אותו, אבל מיום ליום קשה להבין את הלך מחשבתו של האדם שמוביל את מדינת ישראל בימים אלו ובטוח שהעולם כולו פועל נגדו.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו. מיום ליום קשה להבין את הלך מחשבתו
ראש הממשלה, בנימין נתניהו. מיום ליום קשה להבין את הלך מחשבתו

ראש הממשלה, בנימין נתניהו. מיום ליום קשה להבין את הלך מחשבתו צילום: דוד בכר

ראש הממשלה, בנימין נתניהו. מיום ליום קשה להבין את הלך מחשבתו צילום: דוד בכר

ומה עוד?

זו הבשורה הלא טובה למילואימניקים שחוזרים מהחזית ומחפשים עבודה

איתן אבריאל מסביר למה הביטקוין הוא הונאה — והפראיירים שמשקיעים בו רק מתחלפים

ואלו הכנופיות החדשות שמנהלות את העניינים בעזה

Source link

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *