רשמית: דובר צה”ל מאשר את חיסולו של מרואן עיסא

דובר צה”ל, תא”ל דניאל הגרי הודיע הערב (שלישי) כי ראש הזרוע הצבאית של חמאס, מרואן עיסא חוסל בתקיפה על מתחם תת־קרקעי במרכז רצועת עזה. מרואן עיסא היה מספר 3 בארגון הטרור חמאס וסגנו של מוחמד דף. הוא היה אמון על הפעילות הצבאית של הארגון, מאדריכלי טבח 7 באוקטובר ומעורב בארגון חטיפת גלעד שליט. היועץ לביטחון לאומי בארה”ב ג’ייק סאליבן אישר כי עיסא חוסל בתקיפת צה”ל שבוצעה ב-9 במרץ 2024 במרכז הרצועה. בחמאס טרם הודו כי נהרג.

מרואן עיסא, צילום: דובר צה”ל

סגן מפקד הזרוע הצבאית בחמאס וממתכנני הטבח ב־7 באוקטובר. מעורב בשורה של פיגועי טרור. לרבות פיגועי התאבדות שהוביל כנקמה על חיסול בכיר חמאס יחיא עיאש. משמש גם כחבר בלשכה המדינית בעזה, הגוף השלטוני, ואחראי על התיאום בינה לבין גדודי עז א־דין אל־קסאם. מכונה גם אבו אל־בראא’.

 

עיסא נולד ב־1965 במחנה הפליטים אל־בורייג’, שבמרכז הרצועה, הצטיין בכדורסל והיה חבר באחים המוסלמים. הוא נעצר באינתיפאדה הראשונה, ובסך הכל ישב חמש שנים בכלא הישראלי. בהמשך הועבר לכלא של הרש”פ לארבע שנים. לבסוף שוחרר באינתיפאדה השנייה. נחשב לבן טיפוחיו של אחד ממייסדי חמאס, איברהים מקאדמה.

תיעוד מזירת החיסול של עיסא ואבו טמעאה

עם שחרורו ממאסר, עיסא היה אחת הדמויות שהובילו את המעבר של גדודי א־זאדין אל־קסאם מתאי טרור לארגון צבאי – המחולק לגדודים, חטיבות ואזורי פיקוד. כל אלה הוכפפו תחת שרשרת פיקוד שבראשה עמדה המועצה הצבאית. זו שבה חברים מוחמד דף, עיסא עצמו, אחמד ר’נדור, איימן נופל ומוחמד סינוואר. ב־2005 השתלט עיסא עם אנשיו על בית כלא בעזה תוך רצח של שלושה אסירים מארגון פת”ח.

לפני תוכנית ההתנתקות, עיסא היה אמון על הכוונת פיגועים נגד גושי ההתיישבות ברצועת עזה. הוא מונה לתפקיד סגן הזרוע הצבאית אחרי שקודמו, אחמד ג’ברי, חוסל במבצע עמוד ענן. עוד קודם לכן, נפצע בניסיון חיסול אך שרד. בשנים הבאות היה אמון על קידום יכולות ארגון הטרור, לרבות מבצעי פלישה, פיתוח רקטות והקמת מערך של רחפנים.

תמונה ראשונה של הבכיר שחוסל

 דובר צה”ל התיר בנוסף לפרסום כי גם ראש מטה הסיוע הקרבי והמנהלתי של חמאס, ר’אזי אבו טמעאה חוסל בעזה באותה הדירה עם מרואן עיסא. אבו טמעאה היה דמות בכירה במנגנוני ארגון הטרור ולקח חלק בתכנון המלחמה נגד ישראל. 

אבו טמעה, צילום: דובר צה”ל

ר’אזי אבו טמאעה שימש כמפקד של הזרוע הצבאית “גדודי עז א־דין אל־קאסם” במחנות הפליטים שבמרכז רצועת עזה. כלומר הוא פיקד על ארבעה גדודי מחבלים במחנות, ששניים מהם כבר פורקו. על פי דובר צה”ל, הוא היה אחראי גם על כלל אמצעי הלחימה של חמאס ברצועה. בניגוד לבכירי חמאס אחרים, אבו טמאעה שומר על פרופיל ציבורי נמוך במיוחד ואין תמונות שלו בתקשורת.

בשנת 2008 מצרים עצרה את איימן נופל, מפקד מחנות המרכז בחמאס, שנסע עם מלוויו באזור הגבול בין הרצועה לחצי האי סיני. הוא ישב בכלא המצרי עד לינואר 2011 – אז הצליח להשתחרר בחסות מהומות “האביב הערבי”.

זירת החיסול של הדירה בה שהה אבו חמעאה עם עיסא, צילום: רשתות ערביות

במהלך תקופה זו, אבו טמאעה נכנס לנעליו כמפקד המחנות. כשנופל חזר לרצועה, הוא הסתכסך עם אבו טמאעה על רקע מאבק סמכויות ורצונו לחזור לתפקידו הקודם. כך קרה שבשנת 2015, מקור פלשתיני גילה לעיתונות המצרית כי המועצה הצבאית ניסתה לרצות את נופל – ומינתה אותו לחבר בה. מעין פרס ניחומים ראשוני לצד תפקידו כמתאם בין ארגוני הטרור ברצועה.

שלושה פעילי טרור בכירים נעצרו בשיפא

בנוסף, דובר צה”ל פרסם כי שלושה פעילי טרור נעצרו במהלך הפשיטה על בית החולים שיפא: רדואן יונס כמאל טאפש שאחראי על מדור חריטה ומערך הייצור של הג’יהאד האסלאמי, בכר אחמד בכר קניטה, ראש מדור במנהלת הבטחון והאבטחה של חמאס וסגן אחראי תיק הכספים ומחלקת הרכש של חמאס.

פרטי המחבלים שנעצרו ע”י כוחות צה”ל בפשיטה בשיפא, צילום: דובר צה”ל

 דובר צה”ל התייחס בסוף הצהרתו אל פרסום עדותה של עמית סוסנה ששוחררה מהשבי: “האומץ של עמית, האישיות שלה והבחירה שלה להביא לעולם את העדות שלה היא גבורה. עמית היא גיבורה אמיתית. זוהי עדות נוספת לכך שעל צה”ל וכוחות הביטחון להמשיך פעול להשבת החטופים שכל יום בשבי הוא נצח בעבורם”.

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

Source link

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *