איש העסקים אליעזר פישמן, מבעלי כלכלית ירושלים וגלובס לשעבר, מת בגיל 80

איש העסקים אליעזר פישמן מת הלילה בגיל 80.

פישמן היה עד לפני כשבע שנים מאנשי העסקים הבולטים במשק. הוא החזיק בשורה של חברות ופעילויות כמו חברת הנדל”ן כלכלית ירושלים, מבני תעשייה (מבנה) דרבן ומירלנד שפעלה ברוסיה. פישמן גם היה בעבר הבעלים של העיתון גלובס, שותף בהוט, ויזה כאל, הום סנטר, פישמן רשתות ועוד.

לפני כ-18 שנה הסתבך פישמן עם הימור כושל על הלירה הטורקית וחברות שבשליטתו הפסידו מאות מיליוני שקלים. הדבר אילץ אותו לממש לא מעט נכסים, אך הוא המשיך להיות פעיל מבחינה עסקית.

פישמן במהלך דיון משפטי
פישמן במהלך דיון משפטי

פישמן במהלך דיון משפטי צילום: עופר וקנין

פישמן במהלך דיון משפטי צילום: עופר וקנין

ב-2016 החלה רשות המסים לגלגל את כדור השלג שהביא להכרזתו כפושט רגל בעקבות חובות עצומים של כמה מיליארדי שקלים לבנקים בראשות הפועלים ולאומי. בסיומו של תהליך פישמן איבד את מרבית החברות שהחזיק, שנמכרו לצורך צמצום חובותיו ולמעשה הוכרז כפושט רגל.

ילדיו ענת, רונית ואייל, ואשתו טובה, נשארו עם חלק מהנדל”ן והנכסים שהמשפחה החזיקה, ובהם הום סנטר ופישמן רשתות.

מינוף גבוה

פישמן החל את הקריירה העסקית שלו בשנות ה-70 כשהקים משרד רואי חשבון בתל אביב. בתחילת שנות ה-80 הקים קרנות נאמנות על שם בנותיו רונית וענת. בהתחלה שווי הקרנות הללו צמח במהירות במהלך שנות הגאות בבורסה. אולם לאחר מכן, בשל נפילות בבורסה, שוויין ירד בחדות ולפישמן לקח זמן לכסות את החובות שנצברו בעקבות הנפילה דאז.

יחד עם משקיעים אמריקאים הוא רכש ב-1989 את השליטה בחברת נדל”ן כלכלית ירושלים שנמכרה בהליך הפרטה על ידי מדינת ישראל. כמה שנים לאחר מכן כלכלית ירושלים השתלטה על מבני תעשייה, גם כן באמצעות רכישת מניות שהוחזקו בידי המדינה. בהמשך רכש פישמן את מניות שותפיו והפך לבעל שליטה יחיד בכלכלית.

לפני 30 שנה הוא נכנס לעסקי קמעונאות והקים את קבוצת פישמן רשתות. בהמשך גם השתלט על חברת תקשורת קווי זהב ורכש כ-33% ממניות קבוצת “ידיעות אחרונות” מידי תמי וזאב מוזס תמורת כמיליארד שקל.

ב-1999 השתלט פישמן על עיתון “גלובס”, לאחר מותו של שותפו דאז חיים בר און (לאחר פשיטת הרגל שלו נמכרו מניות בעיתון לבתו של חיים, אלונה בר און). בהמשך ביצע רכישות נוספות שרובן התאפיינו בנטילת מינוף גבוה. היו שנים שפישמן היה אחד הלווים הגדולים של מערכת הבנקאות הישראלית.

Source link

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *