דאעש קיבל אחריות לפיגוע באולם הופעות ליד מוסקבה; לפחות 60 נהרגו

לפחות 60 בני אדם, נורו למוות ו-140 נפצעו בפיגוע באולם הופעות בעיר קרסנוגורסק הסמוכה למוסקבה, כך הודיעו אמש (שישי) הרשויות במדינה. ארגון דאעש (המדינה האסלאמית) קיבל אחריות למתקפה בהודעה שפרסם בערוץ הטלגרם שלו. שירות הביטחון הפדרלי (FSB) ברוסיה הודיע שהוא “נוקט בכל האמצעים”. בעקבות המתקפה פרצה באולם שריפה שגרמה לקריסת גג המבנה ולהריסתו כמעט כליל. לפי הרשויות במדינה, שלושה ילדים נהרגו במתקפה.

מתיעודים שפורסמו ברשתות החברתיות עולה כי החמושים פרצו לאולם “קרוקוס סיטי הול” ופתחו בירי לכל עבר, כשבמקביל נשמע פיצוץ במקום. ברשתות טלגרם ברוסיה דווח יש חשש כי חמושים מתבצרים במבנה, כאשר בד בבד קיים חשש כי חלק מהחמושים הצליחו להימלט ממנו. יחידות מיוחדות של המשמר הלאומי מחפשות אחר חשודים במתקפה, ולפי דיווחים לא רשמיים, מחסומים רבים נפרסו במחוז מוסקבה. כוחות הכבאות השתלטו על השריפה וחילצו מהמבנה כמאה לכודים. חבר הפרלמנט הרוסי אלכסנדר חינשטיין אמר כי שני חשודים במעורבות בפיגוע נעצרו במחוז בריאנסק לאחר מרדף, ולדבריו חשודים אחרים נמלטו ברגל ליער סמוך.

ארה”ב הזהירה את רוסיה בשבועות האחרונים מאפשרות של פיגוע, כך מסר בכיר אמריקאי לסוכנות הידיעות רויטרס. עוד אמר הבכיר כי בידי מדינתו מודיעין שמאמת כי “המדינה האיסלאמית של חורסאן”, השלוחה האפגנית של דאעש, עומדת מאחורי הירי. שגרירות ארה”ב במוסקבה פרסמה ב-7 במרץ אזהרה מפני סיכון למתקפות של קיצוניים על אירועים המוניים בעיר, בהם הופעות, וקראה לתושביה להימנע מהתקהלויות גדולות ב-48 שעות מרגע פרסום ההודעה. גם בריטניה פרסמה אזהרה דומה בעקבות הודעת ארה”ב. לפי סוכנות הידיעות RIA Novosti, נשיא המדינה ולדימיר פוטין הגיב להודעות אלו בביטול ואמר ב-19 במרץ כי מדובר בניסיון של המערב “לסחוט ולהפחיד את רוסיה”.

כ-6,000 כרטיסים נמכרו להופעה שהתקיימה באולם. RIA Novosti דיווחה כי החמושים, לבושים מדי הסוואה, פתחו בירי מנשק אוטומטי והשליכו פצצה באולם. “אנשים נשכבו על הרצפה כדי להינצל מהירי ושכבו כך במשך 20-15 דקות”, דיווח כתב של הסוכנות. “לאחר מכן הם החלו להיחלץ בזחילה. רבים הצליחו לצאת”. ערוץ הטלגרם הרוסי MASH דיווח כי השריפה נגרמה לאחר שהחמושים הציתו את המושבים באולם.

עדת ראייה אמרה לאתר Istories שהחמושים עמדו בסוף התור של באי ההופעה ובשלב מסוים פתחו באש. “ההמון התחיל לרוץ”, תיארה עדת הראייה, “אחר כך האור כבה”. היא תיארה כיצד יחד עם אחרים ניסתה להיחלץ מהמבנה וחיפשה את היציאה. “בסוף עשינו סיבוב ויצאנו מיציאה אחרת. שם אנשים עצרו נהג של מונית שירות ושכנעו אותו לקחת אותנו משם”.

כוחות ביטחון מחוץ לאולם בקרסנוגורס, הערב
כוחות ביטחון מחוץ לאולם בקרסנוגורס, הערב

כוחות ביטחון מחוץ לאולם בקרסנוגורס, הערב צילום: Maxim Shemetov/רויטרס

כוחות ביטחון מחוץ לאולם בקרסנוגורס, הערב צילום: Maxim Shemetov/רויטרס

באולם תוכננה להתקיים הערב הופעה של הלהקה “פיקניק”. המוזיקאים שהיו אמורים להופיע לא נפגעו והיו מאחורי הקלעים כשהחלה המתקפה. בנמלי התעופה של מוסקבה הודיעו על תגבור של אמצעי הביטחון, וראש העיר הכריז על ביטול כל האירועים ההמוניים בעיר בסוף השבוע. גם בסנט פטרסבורג ובמחוזות רבים במדינה הודיעו על ביטול האירועים ההמוניים בעקבות המתקפה.

דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב אמר שפוטין עודכן בנוגע למתרחש החל מהדקות שלאחר תחילת הירי. “הנשיא מקבל עדכונים מכל הרשויות הרלוונטיות ונתן את כל ההנחיות הנדרשות”, הוסיף. פוטין איחל החלמה מהירה לפצועים מהירי, כך לפי סוכנות הידיעות הרוסית TASS.

אתר התחקירים הרוסי העצמאי Istories דיווח כי השירותים החשאיים ברוסיה שללו מעורבות של אוקראינה או של דאעש במתקפה. סגן ראש המועצה לביטחון לאומי והנשיא לשעבר דמיטרי מדבדב התייחס למתקפה ואיים כי “אם יתברר שאלה טרוריסטים של המשטר של קייב… כולם צריכים להילכד ולהיות מושמדים ללא רחמים, כולל בכירי המדינה שביצעה פשע כזה”. מנגד, בקייב האשימו את מוסקבה במתקפה, ודובר סוכנות המודיעין של אוקראינה כינה אותה “פרובוקציה מודעת” של הכוחות המיוחדים של רוסיה.

משרד החוץ של רוסיה מסר כי “כל העולם צריך לגנות” את הפיגוע. שר החוץ ישראל כ”ץ פרסם הודעת תנחומים ובה נכתב: “עצוב מהאירועים הטרגיים הערב במוסקבה. ליבנו יוצא אל משפחות הקורבנות ואל כל אלו שהושפעו. רגעים כאלה מזכירים לנו את שבריריות החיים ואת האנושיות המשותפת שקושרת את כולנו”. הבית הלבן מסר כי “התמונות של הירי במוסקבה מזעזעות, מחשבותינו עם הקורבנות” והבהיר כי ארה”ב “לא מעודדת או מאפשרת לאוקראינה לתקוף בשטח רוסיה” ושאין לה אינדיקציות לכך שאוקראינה מעורבת במתקפה. בריטניה גינתה את המתקפה והביעה תנחומים לעם הרוסי, וכך גם צרפת ואיראן. נשיא הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס הביע “תנחומים לפוטין ולעם הרוסי”. גם חמאס הוציאו הודעת גינוי לפיגוע. שר החוץ של טורקיה שוחח עם עמיתו הרוסי סרגיי לברוב, והביע גם הוא את תנחומיו.

Source link

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *