הוא כמעט קרס כמו “ילדי פלא” רבים, היום הוא מוביל את ארסנל

בעידן הכדורגל הנוכחי, עם יכולות הסקאוטינג שיש לכל מועדון גדול ועם כוחן של הרשתות החברתיות, ההיכרות עם כוכבי־על פוטנציאליים בגיל צעיר מאוד הפכה לדבר בלתי נפרד מהענף כולו.

התקשורת נהנית להמליך נערים מוכשרים בתור “הדבר הגדול הבא”, והעול הזה מרסק לא פעם את הנשמה של אותם נערים מתבגרים, שעד שהחלו לשים אליהם לב רק נהנו ממה שהם הכי אוהבים לעשות – לשחק כדורגל. בתפיסה של רובנו, “ילדי פלא” חייבים להראות את הפלא מיידית. מי שעומד ברף הציפיות שהוטל עליו, מקבל אהבה. מי שלא – נכנס למגירה מאובקת, שהסיכוי לצאת ממנה לאחר מכן בתחושה רעננה הוא אפסי.

עם זאת, יש כאלה שחייבים לעשות את הדרך הארוכה לפסגה. שצריכים ליפול ולקום, שצריכים לסבול כדי לשמוח, שחייבים קצת רגעים של עצב כדי להבין נחת מהי. מי שכנראה הוא הדוגמה הטובה ביותר עבור הקבוצה הזו של השחקנים הוא מרטין אודגור, קפטן ארסנל.

מרטין אודגור. ארסנל התפוצצה, צילום: AP

אודגור כיום בן 25, אבל נמצא בתודעה של אוהדי הכדורגל העולמי כבר יותר מעשור. הקשר הנורבגי היה רק בן 15 כשהחל למשוך תשומת לב, זאת לאחר שהפך לשחקן הצעיר ביותר שהופיע בקבוצתו סטרומסגודסט ובנבחרת נורבגיה. היכולת שלו צדה את עיניהם של כמה מהמועדונים הגדולים באירופה. מנצ’סטר יונייטד וליברפול היו בין אלה שהביעו עניין בהחתמתו, עד שלבסוף הגיע לריאל מדריד.

המעבר של ילד הפלא התורן למדריד היה אמור להיות הצעד הראשון במסע שלו לפסגה, כאשר כבר בגיל 16 עבר לבירת ספרד כדי ללמוד ממאמן קבוצת הנוער של מועדון הפאר אז – זינדין זידאן. אודגור כמובן קיבל את מלוא תשומת הלב והפך תוך כדי תנועה לשחקן הצעיר בהיסטוריה שמשחק עבור ריאל (היה בן 16 ו־157 ימים בעת הופעת הבכורה), אבל זה לא היה זה. ריאל היתה בימים אדירים, בדרך לשלוש זכיות רצופות בליגת האלופות, ולילד פשוט לא היה מקום.

 

מרטין אודגור, צילום: גטי אימג’ס

התאמה מושלמת

אם יש משהו שמאפיין אולי הכי טוב את הקריירות של ילדים שהלכו לאיבוד בדרך, זהו רצף ההשאלות מצד הקבוצה האם שלהם, שנה אחרי שנה. ריאל, לדוגמה, השאילה את אודגור תחילה להירנביין ההולנדית בעונת 2017/18, עונה לאחר מכן לוויטסה ארנהיים, ומשם לריאל סוסיאדד. על הנייר, המתכון ה”מושלם” כדי לגרום לעוד “ילד פלא” לשקוע בתהומות הנשייה. ואז הגיעה 2021.

בינואר של אותה השנה אודגור הושאל בפעם הרביעית, הפעם לארסנל. התחושה היתה שלונדון תהיה ההזדמנות האחרונה שלו במועדון צמרת. לשמחתו, לתותחנים, שהיו אז לאחר עזיבת ארסן ונגר ובתחילת ימי הרנסנס, הספיקה חצי שנה כדי להחליט שהם רוכשים את הקשר המוכשר תמורת כ־35 מיליון יורו. הפעם, זה הרגיש כמו התאמה מושלמת.

אודגור קיבל הזדמנות אמיתית ולקח אותה בשתי ידיים. הוא גילה יכולת משכנעת, הפך לדומיננטי בחדר ההלבשה, ובהרמוניה מושלמת, הוא והמועדון שלו מלבלבים במקביל. ארסנל נבנתה בצורה נהדרת ובימים אלה בונה על אליפות ראשונה לאחר 20 שנה, ואודגור הוא הפנים של המועדון. “השחקן שמרטין הפך להיות, זה רק בגלל מה שהוא עבר לפני שהוא הגיע אלינו. זה מה שבנה אותו גם כאדם חזק יותר”, אמר עליו המאמן מיקל ארטטה.

ארטטה ואודגור, צילום: רויטרס

לשבור את הקונספציה

אודגור הוא המנוע של ארסנל והמאמן של ארטטה על המגרש. סטטיסטית הוא עומד על 9 שערים ו־7 בישולים ב־36 משחקים העונה בכל המסגרות. הוא האיש שאליו הולכים כשהקבוצה תקועה כדי שישחרר את הלחץ, והבישול שלו ללאנדרו טרוסאר בגומלין שמינית גמר הצ’מפיונס מול פורטו הוא דוגמה קלאסית לכך.

אודגור הפך כמובן ליקיר האוהדים, החברים שלו סומכים עליו – וגם כשצריך “להתלכלך”, אין לו עם זה בעיה. “האווירה כאן מסביב למועדון מדהימה, הטובה ביותר שראיתי בחיי”, אמר בראיון לפני פורטו, “יש לנו משהו מיוחד ורואים על המגרש כמה אנחנו נהנים לשחק יחד”.

ועם כל ההתלהבות, ארסנל יודעת שאחרי שנים של כישלונות עדיין יש סביבה ספקות. לנוכח מקרי העבר, הפרשנים ואפילו האוהדים האופטימיים ביותר שואלים את עצמם אם לקבוצה הצעירה הזו יש את היכולת להתמודד בשתי חזיתות (ברבע גמר האלופות היא תתמודד מול באיירן מינכן).

כדי לשבור את הקונספציה, התותחנים חייבים קודם כל לנצח הערב את מנצ’סטר סיטי בחוץ. בשביל הנקודות, בגלל שזה יכול לשבור מנטלית את האלופה, וגם כי מבין השלוש במרוץ לתואר לארסנל יש את הדרך הקשה ביותר עד סיום העונה. כדי שהתותחנים ירעמו הערב לאחר ניצחון על אלופת אירופה, אודגור יצטרך לחשוב על אודגור הילד, זה שלפני עשור חלם להוביל מועדון פאר לתואר בלתי נשכח.

israelhayom

הכתבות ועידכוני הספורט החמים אצלך בטלגרם

להצטרפות

מרטין אודגור, צילום: רויטרס

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

Source link

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *