מדד המחירים לצרכן עלה ב-0.4%, האינפלציה התמתנה אך מחירי הדירות שבים לזנק

מדד המחירים לצרכן עלה בפברואר ב-0.4% — מעט מעל למצופה. כך פירסמה היום (ו’) הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. עם זאת, קצב האינפלציה (עליית המדד ב-12 החודשים האחרונים) התמתן בישראל והגיע ל-2.5% בפברואר לעומת 2.6% בינואר 2024. במקביל, נמשכת המגמה של עלייה במחירי הדירות בישראל.

המדד עלה בפברואר ב-0.4% בעיקר בשל סעיפים עונתיים, כמו פירות טריים שזינקו ב-10.7%. מנגד, נרשמו ירידות מחירים בולטות בסעיפי ההלבשה (ירידה ב-2.5%) ושירותי דיור בבעלות הדיירים (ירידה ב-0.6%).

האינפלציה בישראל (השינוי השנתי במדד המחירים לצרכן)

ינואר 2023

פברואר

מרץ

אפריל

מאי

יוני

אוגוסט

ספטמבר

אוקטובר

יולי

נובמבר

דצמבר

ינואר 2024

פברואר

קצב העלייה של שכר הדירה ממשיך להיות גבוה עם עלייה של 3% לשוכרים שחידשו חוזה ועלייה של 4.5% לשוכרים בחוזים חדשים. קצב האינפלציה הואט בשל יציאה מהמדד השנתי של נתוני פברואר 2023, שהיו גבוהים יחסית.

אחרי שינוי המגמה בנתוני הלמ”ס הקודמים של מחירי הדירות, שחזרו לעלות, גם בנתונים שפורסמו היום נרשמה שוב עליית מחירים בתחום הדיור. במהלך דצמבר 2023-ינואר 2024 עלו מחירי הדירות בממוצע ב-1.2% לעומת נובמבר־דצמבר 2023 — קצב עלייה גבוה, לעומת עלייה של 0.7% בנתוני נובמבר-דצמבר 2023.

העלייה החדה ביותר נרשמה במחוז הדרום עם 1.8%. בחיפה המחירים עלו ב-1.5%, בירושלים 1.4% ובמרכז ובתל אביב 1.1%.

בסך הכל במהלך השנה האחרונה ירדו מחירי הדירות ב-0.6%, וזאת לאור ירידות המחירים בחודשים קודמים.

ההערכות המוקדמות היו כי מדד המחירים לפברואר יעלה ב-0.3%, בין היתר על רקע שינויים עונתיים וכן בשל העלאות המחיר בתחום המזון ומוצרי הצריכה. בהתאם, קצב האינפלציה היה אמור להתמתן לכ-2.5%, לעומת קצב של 2.6% בינואר.

הוועדה המוניטרית של בנק ישראל צפויה להכריז על הריבית במשק ב-8 באפריל. נגיד בנק ישראל, פרופ’ אמיר ירון, אמר באחרונה כי ככל שיהיה ניכר כי קצב האינפלציה מתייצב באזור שבו הוא נמצא כעת — מתחת לרף העליון של יעד בנק ישראל (1%-3%) — הריבית במשק תחזור לרדת. לפי פרוטוקול דיוני הוועדה המוניטרית, אחד מתוך חמשת חברי הוועדה הצביע בעד הורדת הריבית גם בהחלטה בפברואר, בעוד ארבעה אחרים סברו כי יש להותיר את הריבית ללא שינוי.

מחירי הדירות הציגו שינוי מגמה בנתוני הלמ”ס הקודמים. לאחר ירידת מחירים בשנה האחרונה, בעסקות שבוצעו בנובמבר–דצמבר 2023 מחירי הדירות עלו ב-0.7% לעומת מחירי העסקאות שבוצעו באוקטובר – נובמבר 2023.

Source link

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *