ממשל ביידן צפוי להטיל סנקציות על גדוד נצח יהודה ושוקל עיצומים נגד יחידות נוספות

ממשל ביידן צפוי להטיל עיצומים על גדוד נצח יהודה בגלל מעורבותו בהפרת זכויות אדם בגדה המערבית, ובוחן צעדים נגד יחידות צבא ומשטרה אחרות בישראל – כך אמרו ל”הארץ” מקורות בממשל שמעורבים בדיונים בנושא. אם ההחלטה תצא לפועל, זו תהיה הפעם הראשונה שממשלת ארה”ב נוקטת צעד כזה כלפי יחידה בצה”ל. העיצומים הצפויים אינם קשורים לאירועי המלחמה ברצועת עזה, אלא לתקריות בהם פגעו חיילי הגדוד באזרחים פלסטינים עוד לפני 7 באוקטובר. ראש הממשלה בנימין נתניהו מסר כי “הכוונה להטיל סנקציה על יחידה בצה”ל זה שיא האבסורד ושפל ערכי”, והוסיף כי יפעל בכל האמצעים נגד מהלך זה.

שר החוץ של ארה”ב אנתוני בלינקן התייחס לנושא ביום שישי ואמר כי הממשל לוקח ברצינות את “חוק ליהי”, המטיל מגבלות על סיוע צבאי אמריקאי לכוחות שמעורבים באופן שיטתי בפגיעה בזכויות אדם. החוק, הקרוי על שם הסנאטור לשעבר פטריק ליהי, שימש עד כה בעיקר להגבלת הסיוע הצבאי האמריקאי למדינות דיקטטוריות, אולם בשנה האחרונה גברו הקולות במפלגה הדמוקרטית הקוראים לכלול את ישראל ברשימה, בשל מקרים רבים של פגיעה באזרחים פלסטינים בגדה.

בלינקן, אתמול. הצהיר השבוע כי הממשל לוקח ברצינות את "חוק ליהי", המטיל מגבלות על סיוע צבאי אמריקאי לכוחות שמעורבים באופן שיטתי בפגיעה בזכויות אדם
בלינקן, אתמול. הצהיר השבוע כי הממשל לוקח ברצינות את "חוק ליהי", המטיל מגבלות על סיוע צבאי אמריקאי לכוחות שמעורבים באופן שיטתי בפגיעה בזכויות אדם

בלינקן, אתמול. הצהיר השבוע כי הממשל לוקח ברצינות את “חוק ליהי”, המטיל מגבלות על סיוע צבאי אמריקאי לכוחות שמעורבים באופן שיטתי בפגיעה בזכויות אדם צילום: Ciro De Luca/רויטרס

בלינקן, אתמול. הצהיר השבוע כי הממשל לוקח ברצינות את “חוק ליהי”, המטיל מגבלות על סיוע צבאי אמריקאי לכוחות שמעורבים באופן שיטתי בפגיעה בזכויות אדם צילום: Ciro De Luca/רויטרס

משמעות ההחלטה, עליה דווח לראשונה באתר וואלה, היא שציוד צבאי אמריקאי הנמכר לישראל לא יוכל להגיע לידי הגדוד, או לכל יחידה אחרת שעליה יוטלו עיצומים דומים. בנוסף, מפקדי וחיילי הגדוד לא יוכלו לקחת חלק באימונים משותפים עם צבא ארה”ב. “זה נושא שמתקיימים עליו דיונים כבר הרבה זמן, והוא לא קשור לאירועים בעזה, אבל כן הושפע מהתבטאויות קיצוניות של חלק מהפוליטיקאים הבכירים בישראל בחודשים האחרונים”, אמר ל”הארץ” גורם שהיה מעורב בדיונים על ההחלטה.

אתר החדשות האמריקאי Pro-Publica דיווח בשבוע שעבר כי הדרג המקצועי במשרד החוץ האמריקאי המליץ להטיל עיצומים על יחידות נוספות בצה”ל ובמשטרה, אך לא ברור אם בלינקן אכן ירחיב את ההחלטה גם ליחידות הללו, שזהותן לא פורסמה באותו דיווח. לפני כשנתיים נחשף ב”הארץ” כי ארה”ב החלה לבדוק לעומק את התנהלותו של גדוד נצח יהודה, המורכב בעיקר מחיילים יוצאי החברה החרדית. עמוס הראל דיווח אז כי עובדי השגרירות האמריקאית בישראל ראיינו לשם כך אזרחים ישראלים ופלסטינים וריכזו פרסומים בתקשורת הישראלית ודו”חות של ארגוני זכויות אדם על תקריות שבהן השתתפו חיילי הגדוד.

אסור להטיל סנקציות על צבא ההגנה לישראל!
**
אני פועל בשבועות האחרונים נגד הטלת סנקציות על אזרחים ישראלים, כולל בשיחות שלי עם בכירי הממשל האמריקני.

בשעה שחיילינו נלחמים במפלצות הטרור, הכוונה להטיל סנקציה על יחידה בצה״ל זה שיא האבסורד ושפל ערכי.

הממשלה בראשותי תפעל בכל האמצעים…

ההתמקדות האמריקאית בגדוד הזה, הפועל בעיקר בשטחים וכולל גם חיילים המתגוררים במאחזים בלתי-חוקיים, החלה בעקבות תקרית בה נהרג פלסטיני-אמריקאי בן 80, עומר אסעד, לאחר שנעצר בידי חיילי הגדוד והוחזק בתנאים קשים למרות גילו ומצב בריאותו.

השר בני גנץ הודיע כי יפעל כדי שהחלטה זו לא תעבור, ומסר כי “הטלת סנקציות על היחידה היא תקדים מסוכן, וגם מעבירה מסר שגוי לאויבינו המשותפים בזמן מלחמה”. גנץ כתב ברשת X כי “גדוד נצח יהודה הוא חלק בלתי נפרד מצה”ל. הוא כפוף לחוק הצבאי, והוא פועל בהתאם למשפט הבינלאומי. למדינת ישראל מערכת משפט חזקה ועצמאית, שיודעת לבדוק ולבחון כל הפרת חוק או חריגה מפקודות צה”ל, וכך גם נעשה”.

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר מסר בתגובה לדיווח כי מדובר ב”חציית קו אדום”. הוא הוסיף כי הוא מצפה משר הביטחון “לגבות את נצח יהודה”, והוסיף: “אם במשרד הביטחון לא יהיה מי שיגבה את הגדוד כנדרש, אבקש לקלוט אותם במשטרת ישראל והמשרד לביטחון לאומי. שורות מג”ב פתוחות כדי לקבל את הגדוד החשוב הזה”.

אתמול הודיעו ארה”ב והאיחוד האירופי על שורה של סנקציות נגד פעילי ימין קיצוני בישראל המעורבים באלימות נגד פלסטינים, בהם ארגון להב”ה ומייסדו בנצי גופשטיין, הנחשב מקורב לשר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר. ארה”ב הטילה עיצומים אישיים על גופשטיין, שהורשע לאחרונה בהסתה לגזענות, ואילו האיחוד הטיל עיצומים על הארגון עצמו. האיחוד הטיל גם סנקציות אישיות על פעילי הימין הקיצוני מאיר אטינגר, אלישע ירד, נריה בן פזי וינון לוי. ירד שימש בעבר כעוזר פרלמנטרי של חברת הכנסת לימור סון הר-מלך (עוצמה יהודית).

הערב הצביע בית הנבחרים האמריקאי בעד העברת חבילת סיוע צבאי לישראל, לאוקראינה ולטייוואן, בשווי 95 מיליארד דולר. חלקה של ישראל בחבילת הסיוע צפוי להגיע ל-14 מיליארד דולר, שישמשו בין היתר לחידוש מערכות ההגנה מפני טילים כיפת ברזל וקלע דוד, רכישת מערכות נשק מתקדמות, ו”שיפור הייצור והפיתוח של ארטילריה ותחמושת קריטית”.

Source link

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *